• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مقایسه‌ای اختلال‌های عاطفی – رفتاری و عملکرد تحصیلی کودکان 7 تا 11 ساله محروم از پدر و عادی
شماره ویرایش
تعداد صفحات 9
نویسنده علیرضا عابدین - الناز پوراحمدی اسفستانی - محسن جلالی - رسول روشن چلسی
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 1 شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1388
زبان فارسی
کلید واژه اختلال‌های عاطفی رفتاری  محروم از پدر  عملکرد تحصیلی  کودکان   
موضوع آسيب‌شناسي خانواده     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان     خانواده تک والد     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی اختلال های عاطفی – رفتاری و عملکرد تحصیلی کودکان 7 تا 11 سالة محروم از پدر و عادی شهر تهران طراحی و اجرا شد.\r\nروش: روش پژوهش حاضر پس رویدادی بوده و جامعه آماری آن را کلیة دانش آموزان پسر و دختر 7 تا 11 سالة مقطع ابتدایی شهر تهران تشکیل می‌دهند. جمع آوری نمونه، در دو مرحله انجام گرفت و در نهایت 240 دانش آموز شامل 120 نفر (60 دختر و60 پسر) که با هر دو والدشان زندگی می‌کردند، به عنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. در مرحلة بعد، پرسشنامة فهرست رفتاری کودک (CBCL) بر روی مادران گروه نمونه (N = 240) اجرا شد. همچنین معدل پایان سال کودکان به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. در نهایت داده‌های به دست آمده با استفاده از شاخص‌های توصیفی و نیز آزمون t برای مقایسه میانگین گروه‌های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.\r\nیافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که بین کودکان محروم از پدر و عادی در نمرة کلی اختلال‌های عاطفی – رفتاری، نمرة کلی اختلا‌ل‌های برونی سازی شده و اختلال‌های درونی سازی شده، به نفع کودکان محروم از پدر، تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین بین دو گروه در زیر مقیاس‌های مشکلات عاطفی، اضطرابی، بدنی و نافرمانی مقابله‌ای، تفاوت معناداری به دست آمد، اما در زیر مقیاس‌های مشکلات نارسایی توجه / فزون کنشی و مشکلات رفتار هنجاری تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که عملکرد تحصیلی کودکان محروم از پدر پایین‌تر از کودکان عادی است. تحلیل نتایج دو جنس در گروه محروم از پدر نیز نشان داد که بین دخترها و پسرهای محروم از پدر در زیرمقیاس‌های مشکلات اضطرابی، و نافرمانی مقابله‌ای، تفاوت معناداری وجود دارد، اما در سایر متغیرهای مورد بررسی بین دو جنس تفاوت معناداری یافت نشد.\r\nنتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهند که کودکان محروم از پدر بیش از کودکان عادی مستعد انواع اختلال‌های عاطفی – رفتاری (از جمله مشکلات اضطرابی، افسردگی، مشکلات بدنی، اختلال نافرمانی مقابله‌ای) و ضعف در عملکرد تحصیلی هستند

کد مقاله 10992
تعداد بازدید 1079

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397