عنوان
|
رابطه سبکهای فرزندپروری ادارک شده با احساس تنهایی نوجوانان دختر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
علیرضا رجایی - غلامرضا خویی نژاد - تکتم محب راد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نوجوانان احساس تنهایی فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه سبکهای فرزندپروری ادراک شده
|
موضوع
|
تربيت در خانواده روابط خانوادگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراک از سبکهای فرزندپروری و تأثیر مؤلفههای آن براحساس تنهایی نوجوانان دختر است. فرض اساسی این پژوهش آن است که ادراک فرزندان از سبکهای فرزندپروری والدینشان میتواند احساس تنهایی آنان را تعدیل کند یا تغییر دهد. نمونه پژوهش 387 دانشآموز بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین دختران دبیرستانی مشهد و منطقه تبادکان انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بودند از: پرسشنامه سبکها و ابعاد فرزندپروری (PSDQ، رابینسون و همکاران، 2001) برای بررسی وضعیت ادراک فرزندان از چگونگی تربیت والدین و مقیاس و احساس تنهایی افتراقی (اشمیت و سرمات، 1983) برای بررسی میزان احساس تنهایی آزمودنیها که هر دو را دانشآموزان دختر پاسخ دادند. برای بررسی فرضیهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در بررسی فرضیههای پژوهش، بین سبکهای فرزندپروری مقتدر (0/54 ـ =r)، سبک مستبد (0/34=r) و سبک سهلگیر (0/18=r) با احساس تنهایی رابطه معنادار (0/01>P) به دست آمد. همچنین نتایج بهدست آمده نشان دهندۀ رابطه معنادار بین تمامی مؤلفههای سبک تربیتی متقدر (بعد ارتباطی 0/52-=r، بعد نظم 0/42-r=، خصومت کلامی، 0/29=r و غیرتوضیحی ـ تنبیهی، 0/32=r) و مؤلفۀ بیتوجهی (0/18=r)، از سبک تربیتی سهلگیر با احساس تنهایی (0/01>P) بود.
|