عنوان
|
رابطه بین خلاقیت و شیوههای مقابله با استرس در دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
حمیدطاهر نشاط دوست - مرضیه سلطانی عمرو آبادی - حسین نائلی |
مشخصات نشریه
|
رویکردهای نوین آموزشی (پژوهشهای تربیتی روانشناختی سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 3 شماره 1 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خلاقیت بسط انعطافپذیری ابتکار سیالی سبک مقابله مسئلهمدار سبکهای مقابله با استرس
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
این پژوهش به بررسی رابطه بین خلاقیت و شیوههای مقابله با فشار روانی یا استرس در دانش آموزان دورة متوسطة شهر اصفهان میپردازد. نمونة مورد بررسی شامل 100 نفر دانش آموز (54 دختر و 46 پسر) است که به طور تصادفی از مدارس شهر اصفهان انتخاب گردیدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه شیوههای مقابله با استرس پارکر و اندلر چند متغیری استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خلاقیت و شیوة مقابلهای اجتناب مدار رابطه معناداری وجود دارد (P < 0/05)، اما بین خلاقیت و شیوههای مقابلهای مسأله مدار و هیجان مدار رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) نشان داد که میانگین خلاقیت نمرات دانش آموزان دختر به طور معناداری از میانگین نمرات دانش آموزان پسر بیشتر بود (P < 0/05). در شیوههای مقابله با استرس نیز میانگین نمرات دختران در شیوة مقابله هیجان به طور معناداری بیش از پسران بود (P < 0/01). نتایج این پژوهش، همگام با نتایج پژوهشهای دیگر نشان میدهد که به طور کلی خلاقیت و شیوههای مقابله با استرس تحت تأثیر جنسیت، سن و ویژگیهای فرهنگی ـ اجتماعی است.\r\n \r\n به اصل سند مراجعه شود
|