عنوان
|
تفاوتهای جنسیتی در عملکرد تحصیلی: نقش صفات شخصیت |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
امید شکری - زهره دانشورپور - اعظم عسکری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی پیاپی 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عملکرد تحصیلی پنج عامل شخصیت تفاوت جنسیتی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تفاوتهای جنسیتی بر پنج عامل بزرگ شخصیت، بررسی اثر غیرمستقیم جنسیت بر عملکرد تحصیلی از طریق صفات شخصیت و اثر مستقیم صفات شخصیت بر عملکرد تحصیلی اجرا شد.\r\nروش: 419 دانشجو (166 پسر و 253دختر) پرسشنامه پنج عامل (BFI) را کامل کردند. به منظور بررسی تفاوتهای جنسیتی در پنج عامل بزرگ شخصیت (برونگرایی، وظیفهشناسی، پذیرش، روانرنجورخویی، سازگاری) از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و به منظور بررسی اثر غیرمستقیم جنسیت بر عملکرد تحصیلی از طریق صفات شخصیت و اثر مستقیم صفات شخصیت بر عملکرد تحصیلی از تحلیل مسیر استفاده شد.\r\nیافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری اثر اصلی معنادار عامل جنسیت را نشان داد. نتایج تحلیل میسر نیز نشان داد که اثر غیرمستقیم و اثر کل متغیر برونزای پژوهش (جنسیت) تنها از طریق عاملهای وظیفه شناسی و روانرنجورخویی بر عملکرد تحصیلی معنادار است. اثر مستقیم پنج عامل بزرگ شخصیت (برونگرایی، وظیفهشناسی، پذیرش، روانرنجورخویی، سازگاری) بر عملکرد تحصیلی معنادار به دست آمد.\r\nنتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نقش میانجیگر صفات شخصیتی وظیفهشناسی و روان رنجورخویی را در بررسی رابطه بین جنسیت و عملکرد تحصیلی دانشجویان مورد تاکید قرار میدهد که صفات شخصیت ـ حتی پس از کنترل پیشبینی کنندههای سنتی عملکرد تحصیلی دانشجویان از قبیل بهره هوشی ـ اثر مستقل و افزودهای بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دارند. تلویحات پژوهش حاضر با تاکید بر برخی از همبستههای صفات شخصیت به منظور بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مورد بحث قرار میگیرد.
|