• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تفاوت‌های جنسیتی در عملکرد تحصیلی: نقش صفات شخصیت
شماره ویرایش
تعداد صفحات 15
نویسنده امید شکری - زهره دانشورپور - اعظم عسکری
مشخصات نشریه فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی پیاپی 2
تاریخ انتشار تابستان - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه عملکرد تحصیلی  پنج عامل شخصیت  تفاوت جنسیتی  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تفاوت‌های جنسیتی بر پنج عامل بزرگ شخصیت، بررسی اثر غیرمستقیم جنسیت بر عملکرد تحصیلی از طریق صفات شخصیت و اثر مستقیم صفات شخصیت بر عملکرد تحصیلی اجرا شد.\r\nروش: 419 دانشجو (166 پسر و 253دختر) پرسشنامه پنج عامل (BFI) را کامل کردند. به منظور بررسی تفاوت‌های جنسیتی در پنج عامل بزرگ شخصیت (برون‌گرایی، وظیفه‌شناسی، پذیرش، روان‌رنجورخویی، سازگاری) از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و به منظور بررسی اثر غیرمستقیم جنسیت بر عملکرد تحصیلی از طریق صفات شخصیت و اثر مستقیم صفات شخصیت بر عملکرد تحصیلی از تحلیل مسیر استفاده شد.\r\nیافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری اثر اصلی معنادار عامل جنسیت را نشان داد. نتایج تحلیل میسر نیز نشان داد که اثر غیرمستقیم و اثر کل متغیر برونزای پژوهش (جنسیت) تنها از طریق عامل‌های وظیفه شناسی و روان‌رنجورخویی بر عملکرد تحصیلی معنادار است. اثر مستقیم پنج عامل بزرگ شخصیت (برون‌گرایی، وظیفه‌شناسی، پذیرش، روان‌رنجورخویی، سازگاری) بر عملکرد تحصیلی معنادار به دست آمد.\r\nنتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نقش میانجی‌گر صفات شخصیتی وظیفه‌شناسی و روان‌ رنجورخویی را در بررسی رابطه بین جنسیت و عملکرد تحصیلی دانشجویان مورد تاکید قرار می‌دهد که صفات شخصیت ـ حتی پس از کنترل پیش‌بینی کننده‌های سنتی عملکرد تحصیلی دانشجویان از قبیل بهره هوشی ـ اثر مستقل و افزوده‌ای بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دارند. تلویحات پژوهش حاضر با تاکید بر برخی از همبسته‌های صفات شخصیت به منظور بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مورد بحث قرار می‌گیرد.

کد مقاله 10926
تعداد بازدید 1087

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397