عنوان
|
مطالعه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
علی اکبر ثمری - احمد لعلی فاز |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 7 پیاپی 26-25 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1384 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مهارتهای زندگی پذیرش اجتماعی استرس خانوادگی سلامت روانی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده مهارتهاي زندگي روابط خانوادگي
|
چکیده
|
: خانواده نظامی اجتماعی است که با برآوردن نیازهای عاطفی، جسمی و فکری اعضایش موجبات تکوین و پرورش شخصیت و سازگاری بعدی آنان را ممکن میسازد. با توجه به این که رفتار اجتماعی در خانواده و چگونگی برخورد اعضای آن، میتواند در تفکر و رفتار آنان موثر واقع شود، عملکرد خانواده در موقع بروز تضاد و تعارض، وجود استرس، گسستگی روابط و عدم کنترل آنها میتواند تبعاتی چون عزتنفس پایین، کاهش استقلال، اشکال در تصمیمگیری و اجتماعی شدن را به دنبال داشته باشد. این عوامل مفاهیم ضمنی بیشماری را برای نظریهپردازی، کار آموزشی و مشاوره روانی فراهم میآورد که باید در برنامهریزیهای مداخله و مراقبت سلامت روانی مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر نیز بر آن بوده است تا به هدف کلی طرح یعنی بررسی اثربخشی جلسات آموزش مهارتهای زندگي بر متغیرهای سلامت روانی (استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی) دست یابد.\r\nمواد و روشها: در طرح پژوهشی حاضر که از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون یک گروهی است، 15 گروه (244 نفر) آموزش مهارتهای زندگی در مراکز دولتی و غیردولتی مورد مطالعه قرار گرفتند. تعداد افراد گروههایی که دوره آموزشی را کامل کردند بین 7 تا 15 نفر بودند. جلسات آموزش مهارتهای زندگی در نیمه دوم سال 1383 و نیمه اول 1384 در مراکز مورد نظر و به صورت هفتگی برگزار شده است. آزمونهای مورد استفاده در پژوهش مقیاس استرس خانوادگی کودرون و مقیاس پذیرش اجتماعی کراون و مارلو بوده است که به صورت گروهی اجرا شده است.\r\nنتایج: نتایج تحلیل دادههای آماری پژوهش با استفاده از آزمون t وابسته برای مقایسه نمرات اخذ شده از آزمونها در پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که در ارتباط با متغیر استرس خانوادگی شش گروه در سطح کمتر از 05/0 و در ارتباط با متغیر پذیرش اجتماعی چهار گروه در سطح کمتر از 05/0 و دو گروه در سطح کمتر از 01/0 تفاوت معنیداری دارند و آموزش مهارتهای زندگی در مجموع موجب بهبود نسبی شاخصهای سلامت روانی (استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی) در گروههای شرکت کننده شده است.\r\nبحث: با توجه به نتایج پژوهش ضروری است در جهت حفظ سلامت روانی افراد جامعه آموزش مهارتهای جدیتر و سازمان یافتهتر در همه موسسات و سازمانها به اجرا درآید.
|