عنوان
|
مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سبک دلبستگی در مادران کودکان با اختلال در خود ماندگی و مادران کودکان عادی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
باقر غباری بناب - زهره استیری |
مشخصات نشریه
|
کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 6 پیاپی 3 |
تاریخ انتشار
|
1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سبکهای دلبستگی درخودماندگی پنج عامل شخصیت
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان روابط خانوادگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای شخصیتی و سبک دلبستگی مادران کودکان عادي و مادران کودکان در خودمانده میباشد. روش: در راستای هدف فوق الذکر 28 کودک در خودمانده و 30 کودک عادی انتخاب شدند. از مادران این کودکان دعوت شد تا پرسشنامه شخصیت آیزنک، پرسشنامه سبک دلسبتگی بزرگسال (بشارت، 1379)، و پرسشنامه تاریخچه فردی (تدوین شده بوسیله پژوهشگر) را پر کنند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره، تحلیل واریانس تک متغیره، و تحلیل ممیز مورد تحلیل قرار گفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که مادران کودکان در خودمانده و مادران کودکان عادی در دو بعد شخصیت آیزنک یعنی درونگرایی/برونگرایی و روان گسستگی/کنترل تکانه تفاوتی با همدیگر ندارند اما دو گروه در بعد روان آزردگی/پایداری هیجانی متفاوت بودند. مادران کودکان در خود مانده بیشتر در بعد روان آزردگي قرار گرفتند و مادران کودکان عادی بیشتر در بعد پایداری هیجانی قرار داشتند. در متغیر سبک دلبستگی بین مادران کوکان عادی و مادران کودکان درخودمانده تفاوتی وجود نداشت. براساس نتایج بدست آمده از تحلیل ممیز که روی دادههای حاصل از پرسشنامه تاریخچه فردی صورت گرفته است، متغیرهای مدت زمان بارداری، وضعیت روانی مادر در دوران بارداری، وضعیت گریه و تنفس کودک بعد از تولد، زمان شروع شیر دادن به کودک، سن راه رفتن، سن نگاه داشتن سر و سن کنترل ادرار و مدفوع در کودک، متغیرهای تمیز دهنده کودکان در خودمانده از کودکان عادی بودند. نتیجهگیری: در مادران کودکان در خودمانده، روان آزردگی بیش از مادران کودکان عادی است.
|