عنوان | نقش الگوهاي جنسيت براي کودک ايراني |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه ادبيات کودک و نوجوان - مهدی حجوانی - علمی تخصّصی پیاپی 32 |
تاریخ انتشار | بهار - 1382 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کلیشههای تبعیض جنسی الگویابی جنسیتی کودک تبعیض جنسی در آثار ادبی زن در روایات کهن از ادب باستانی آموزش جنسیت در افسانههای پریان هویت جنسی دختران جنسیت مردانه در آثار ادبی |
موضوع | زن و ادبيات / خانواده و ادبیات تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
در اين نوشتار،نخست به مفهوم جنسيت مي پردازيم و در ادامه ،نگاهي مختصر به چگونگي الگويابي جنسيتي کودک ايراني خواهيم داشت. سرانجام ،جنسيت در ادبيات کودکان و نوجوانان و کتاب هاي فارسي دبستان را مورد بررسي قرار مي دهيم.\r\nآيا جنسيت در جامعه ما به عنوان يک رده بندي،اهميت بيش از اندازه پيدا کرده است؟در جامعه ما توانايي جسماني،توانايي فکري،تفاوت فردي و... همه و همه بر اساس رده بندي جنسيتي نيز تعيين مي شود و حتي در تفسير و تبيين برخي رخداد ها،از زاويه جنسيت به مسايل نگاه مي شود.در اين جامعه ،جنسيت به عنوان يک واقعيت زيست شناختي (توليد مثل و ساختمان بدن) تعريف نمي شود.بلکه لباس و رفتار و ...نيز به عنوان جنسيت افراد ،از اهميت جدي برخوردار است.بنابراين،در برابر کودک ما دختر يا پسر ،جنسيت با عوامل بسياري تعريف مي شود،در حالي که بر اساس روان شناسي رشد،تعريف و تمايز جنسيتي بايستي بر اساس واقعيت شناختي به کودک ارايه شود. |
کد مقاله | 10901 |
تعداد بازدید | 838 |
|