عنوان
|
تأثیر آموزش مهارت های زندگی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان سوم تا پنجم ابتدایی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
محسن گلپرور - مختار ملک پور - فاطمه ترک لادانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 37 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1387 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش مهارتهای زندگی به مادران دانشآموزان سوم تا پنجم ابتدایی اختلالات رفتاری
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مهارتهاي زندگي روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان مقطع تحصیلی سوم تا پنجم ابتدایی شهر اصفهان است. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان پایه های سوم تا پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 87-86 تشکیل داده است. روش نمونه گیری مورد استفاده در پژوهش برای انتخاب مدارس خوشه ای چند مرحله ای و برای انتخاب آزمودنی ها بر اساس امتیاز مشکلات رفتاری آنها است. بدین ترتیب که از 5 ناحیه یک دبستان دخترانه و یک دبستان پسرانه به طور تصادفی انتخاب و سپس از این ناحیه یک دبستان دخترانه و یک دبستان پسرانه به طور تصادفی انتخاب شد. آنگاه از این دو مدرسه با انجام پیش آزمون از کلیه دانش آموزان پایه سوم تا پنجم، 96 نفر دانش آموز که دارای مشکلات رفتاری بودند مشخص و به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، سپس این 96 نفر به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. به مادران گروه آزمایش طی 9 جلسه آموزش مهارت های زندگی داده شد. همچنین به منظور بررسی میزان مشکلات رفتاری از آزمون مشکلات رفتاری راتر (9/0=آلفا) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری (001/0>P) وجود دارد و آموزش مهارت های زندگی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری تأثیر دارد.
|