عنوان
|
تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور بر رشد و تحول زبانی فرزندان با نشانگان داون |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
غلامعلی افروز - مختار ملک پور - سالار فرامرزی |
مشخصات نشریه
|
رویکردهای نوین آموزشی (پژوهشهای تربیتی روانشناختی سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی پیاپی 8 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مداخلات بهنگام مداخله بهنگام خانواده محور سندرم داون رشد زبان
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان روابط خانوادگي خانواده درماني
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور بر رشد زبانی فرزندان با نشانگان داون زیر پنج سال انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی بود و از طرح پیشآزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به همین منظور، والدین 36 نفر کودک با نشانگان داون زیر پنج سال از میان کلیۀ والدین کودکان با نشانگان داون به طور تصادفی انتخاب در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس رشد و تحول زبانی که یک مقیاس پژوهشگر ساخته است و روایی و اعتبار آن محاسبه گردید، استفاده شد. پس از گردآوری دادهها و تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از روشهای آماری تحلیل کواریانس، نتایج نشان داد؛ تفاوت بین عملکرد فرزندان با نشانگان داون در دو گروه مداخله و کنترل در مقیاس رشد زبانی در سطح 001/0p< معنادار است. به عبارت دیگر، مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور، بر رشد زبانی فرزندان با نشانگان داون زیر پنج سال تأثیر دارد.
|