عنوان
|
بررسي تحولي خودپنداشت در کودکان 6 تا 12 ساله و رابطه آن با طبقه اجتماعي و جنس |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
پریرخ دادستان - علیرضا کیامنش - جواد اژهای - رضا پورحسین |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 6 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1381 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خودپنداشت طبقه اجتماعی اقتصادی خودعینی خود فاعلی
|
موضوع
|
اقتصاد خانواده حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان هويت جنسی / هویت زنانه جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
تحقيق حاضر با هدف تبيين روند تحولي خود در کودکان 12ـ 6 ساله با توجه به متغيرهاي جنس و طبقه اجتماعي ـ اقتصادي، انجام گرفته است. براي اين پژوهش که از الگوي تحولي ديمون و هارت استفاده شده است، تعداد 243 نفر از دانش¬آموزان شهر تهران در چهار رده سني 6، 8، 10، 12 ساله؛ در دو جنس دختر (120 نفر) و پسر (143 نفر) و در دو طبقه اجتماعي ـ اقتصادي بالا و پايين به صورت تصادفي انتخاب شدند و با روش باليني و مصاحبه، مورد سنجش قرار گرفتند. پس از جمع آوري پاسخها و کدگذاري بر اساس دستورالعمل الگوي مذکور، داده هاي کمي با استفاده از مشخصههاي آمار توصيفي، تحليل واريانس چندمتغيري و آزمون توکي، مورد پردازش و تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج به دست آمده مشخص ميسازد که، کودکان 6 ساله ايراني از لحاظ تحول خود در سطح دو (سطح سنجشهاي مقايسهاي)، کودکان 8 ساله، در سطح سه (سطح استلزامهاي بين فردي و تعاملي) و کودکان 10 ساله و 12 ساله در سطح سه تحولي و درصد قابل توجهي از اين کودکان در وهله بين بيني سطح تحولي چهار (سطح نظاميافتگي باورها) قرار دارند. تحول خودپنداشت از متغير طبقه اجتماعي اقتصادي تأثير مي پذيرد اما متغير جنس، تأثيري بر تحول و سازمان يافتگي خود ندارد. در اين ميان افراد طبقه بالا، وضعيت بهتري دارند. همچنين کودکان ابتدا خود را به صورت مادي و بدني، توصيف ميکنند و هر اندازه سن آنها افزايش مييابد، اين توصيف کاهش مييابد و پس از سن 8 سالگي تقريباً ثابت ميماند. اما ميزان توصيف خود به صورت فعال، اجتماعي رواني افزايش مييابد.
|