عنوان
|
بررسي رابطه سبک هاي تربيتي و تربيت ديني با ميزان مذهبي بودن والدين |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
محمدعلی مظاهری تهرانی - محمود حیدری - منصوره السادات صادقی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - مصوب حوزوی سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تربیت دینی فرزندان مذهبی بودن والدین سبکهای تربیتی
|
موضوع
|
تربيت در خانواده جنسيت و دين / زن و دين / خانواده و دین روابط خانوادگي
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین روش تربیت دینی و میزان مذهبی بودن والدین با تأکید بر سبکهای تربیتی در دختران و پسران طراحی و اجرا گردید. تعداد 374 نفر دانشجو (177 پسر و 197 دختر) به عنوان نمونه طبقهای نسبتی در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه روش تربیت دینی؛ پرسشنامه محیط خانوادگی، پرسشنامه محقق ساخته، و پرسشنامه میزان مذهبی بودن والدین را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها بااستفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که میانگین نمرات میزان مذهبی بودن مادر در سبک تربیتی مقتدر نسبت به سایر سبکها بالاتر است. همچنین نتایج آزمون تعقیبی شفه نشان داد که تفاوت معنادار در میانگین نمرات میزان مذهبی بودن مادر بین سبکهای تربیتی مقتدرانه و مسامحه کارانه وجود دارد. در مطالعۀ حاضر همچنین نشان داده شد که روش تربیت دینی برای دختران و پسران دارای تفاوت معنادار میباشد، به طوری که تعداد دختران در هر دو گروه والدین در روش تربیتی مقتدرانه بالاتر از فراوانی مورد انتظار و تعداد پسران در روش تربیتی مسامحه کارانه، بالاتر از فراوانی مورد انتظار میباشد. با استفاده از آزمون مجذور کای دوطرفه در بررسی دقیقتر نشان داده شد که سبکهای تربیتی کاربردی از سوی والدین برای دختران و پسران تفاوت معنادار دارد، به طوری که فراوانی دختران در سبک تربیتی مقتدرانه بالاتر از فراوانی مورد انتظار، و البته در روش تربیتی مسامحهکارانه، فراوانی پسران بالاتر از فراوانی مورد انتظار میباشد. در بحث و نتیجهگیری به بررسی نقش سبکهای تربیتی و نحوۀ آموزش آموزههای دینی با توجه به جزئیات نتایج تحقیق پرداخته شده است.
|