• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تأثیر روان درمانی گروهی با رویکرد شناختی و رویکرد معنوی بر افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه‌های تهران
شماره ویرایش
تعداد صفحات 15
نویسنده شکوه نوابی نژاد - علیرضا کیامنش - جعفر بوالهری - صدیقه ترقی جاه
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌های مشاوره (مصوب وزارت علوم) سال 6 پیاپی 21
تاریخ انتشار بهار - 1386
محدوده صفحات 125-111
زبان فارسی
کلید واژه افسردگی  دانشجو  مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری  گروه درمانی معنوی  
موضوع افسردگي زنان     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن     جنسيت و مشاوره / زنان و مشاوره    
چکیده هدف اصلی این پژوهش مقایسه میزان تأثیر دو رویکرد روان درمانی گروهی شناختی ـ رفتاری و معنوی در کاهش میزان افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه‌های تهران است. آزمودنی‌های پژوهش از طریق اطلاعیه که در مرکز مشاوره و خوابگاه دانشگاه تربیت معلم حصارک و شهید بهشتی زده شده بود به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس از آنها آزمون افسردگی بک به عنوان پیش آزمون گرفته و آنگاه با مصاحبه تشخیصی افسردگی آنها تأیید شد. سپس به طور تصادفی در سه گروه که دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود قرار گرفتند. افراد انتخاب شده هیچ کدام دارو مصرف نمی‌کردند. یک گروه آزمایشی در ده جلسه گروه درمانی شناختی ـ رفتاری و گروه دیگری در ده جلسة معنویت درمانی شرکت نمودند، و گروه گواه هیچ مداخله روانشناختی دریافت نکردند. در پایان مداخله درمان هر سه گروه بار دیگر با آزمون یاد شده مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون t وابسته و مستقل و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که: در مقایسه میانگین نمرات افسردگی سه گروه قبل از درمان تفاوت معناداری وجود ندارد. گروه درمانی شناختی‌ ـ رفتاری و معنویت درمانی به طور معناداری (p < 0/01) در کاهش افسردگی دانشجویان مؤثر بوده است. در مقایسه میانگین نمرات افسردگی پس آزمون گروه درمانی شناختی و معنویت درمانی با مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری (p < 0/01) در کاهش افسردگی دانشجویان به وجود آمده است و اثر بخشی روش دوم بارزتر بوده است، ولی در مقایسه دو روش آزمایشی با هم تفاوت معناداری مشاهده نشد.

کد مقاله 10778
تعداد بازدید 964

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397