عنوان
|
مقایسه ی وضعیت هویت یابی در دانش آموزان دختر و پسر مقطع پیش دانشگاهی استان خوزستان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
0 |
نویسنده
|
حسین شکرکن - مرتضی امیدیان |
مشخصات نشریه
|
مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی پیاپی 1 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1383 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت هویتیابی هویت سر درگم هویت زود هنگام هویت مهلت خواه هویت کسب شده
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و دين / زن و دين / خانواده و دین هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
این پژوهش برای مقایسه وضعیت هویتیابی در دانشآموزان دختر و پسر پیشدانشگاهی استان خوزستان اجرا شد. 500 دانشآموز دختر و پسر به صورت تصادفی انتخاب و با شکل تجدیدنظرشدهی آزمون هویت بنیون و آدامز آزمون شدند. آزمودنیها در حالتهای هویت سردرگم، زودهنگام، مهلتخواه و کسب شده در هویت کلی، بعد اعتقادی و بعد روابط بینفردی و حوزههای فرعی این دو بعد با هم مقایسه شدند. از نظر هویت کلی، تنها در هویت سردرگم تفاوت دوجنس معنادار بود و پسرها نمرهئی بالاتر از دختران داشتند. در بعد اعتقادی، در هیج حالتی تفاوت معنادار نبود ولی در روابط بین فردی نمرهی هویت سردرگم در پسران بیشتر بود. در حوزههای فرعی بعد اعتقادی، در حوزهی سیاست و در حالت هویت سردرگم نمرهی دخترها و در هویت زودهنگام نمره پسرها بیشتر بود. در حوزهی مذهب، حالت سردرگم در پسرها بیشتر بود و در حوزهی ملیت در دو حالت کسب شده و زودهنگام نمرهی دخترها بیشتر بود. در حوزههای فرعی بعد روابط بینفردی، پسرها در حوزهی نقش جنسی و در حالتهای هویت سردرگم و زودهنگام نمرهی بیشتری در مقایسه با دخترها داشتند و دخترها در حالت کسب شده بر پسرها برتری داشتند. در حوزههای اوقات فراغت و معاشرت، نمرهی حالت سردرگم پسرها از دخترها بیشتر بود. در حوزهی دوستی، نمرهی حالت هویت مهلتخواه در دخترها بیشتر از پسرها بود. نتایج با توجه به دیدگاه مارسیا و اریکسون بررسی شد.
|