عنوان
|
نقش حالتهاي خلقي بر شيوه ارزيابي دانشآموزان دختر از توانايي مشکلگشايي خود |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
زهره خسروی - زهرا درویزه - مریم رفعتی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 4 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1377 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشگل گشایی خلق ارزیابی از خود
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
به منظور بررسي رابطه بين خلق و خود ارزيابي افراد از توانايي آنها براي مشکلگشايي در دوران نوجواني، 150 دانشآموز دختر پايه سوم راهنمايي شهر تهران در دو گروه آزمايشي (هر گروه 50 نفر) و يک گروه گواه (n=50) به کمک يک پرسشنامه خلقي و پرسشنامه مشکلگشايي هپنر مورد بررسي قرار گرفتند. آزمودنيها که از نظر سن و جنس همتا بودند به تصادف در سه گروه جاي داده شدند. به گروه اول يک فيلم شاد، به گروه دوم يک فيلم غمگين و به گروه سوم (گروه گواه) يک فيلم مستند (خنثي) نشان داده شد. بيدرنگ پس از نمايش فيلم از آزمودنيها خواسته شدکه نخست پرسشنامه خلقي را تکميل کرده، سپس به پرسشنامه خود ارزيابي در مشکلگشايي پاسخ دهند. دادههاي پژوهش به کمک تحليل واريانس، آزمون تعقيبي و آزمون t وابسته مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که گروه خلقي شاد ارزيابي بالاتري از توانايي مشکلگشايشان نسبت به افراد غمگين و خنثي دارند. ميانگين نمرههاي افراد در گروه خلقي غمگين و خنثي تا حدي شبيه به هم است. همچنين گروه خلقي شاد احساس کفايت بيشتر در مشکلگشايي و کنترل بيشتري بر رفتارها و هيجانات شان نسبت به دو گروه ديگر (غمگين و خنثي) دارند. گفتني است که نمرات گروه غمگين در اين دو عامل کمتر از گروه خنثي است. اين بررسي نشان داد وضعيت خلقي بر فرايندهاي شناختي تأثير ميگذارد و موجب تسهيل جذب و يادآوري اطلاعات هماهنگ با آن ميشود.
|