عنوان | رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و کیفیت زندگی دانش آموزان دوره متوسطه شهر شیراز |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت (مصوب وزارت علوم) شماره 1 |
تاریخ انتشار | 1388 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | همنوایی جهتگیری ارتباطی گفت و شنود کیفیت زندگی الگوی ارتباطی خانواده |
موضوع | خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط خانوادگي |
چکیده |
کیفیت زندگی از اساسیترین مفاهیم روان شناسی مثبتگراست. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیش بینی ابعاد کیفیت زندگی، شامل «سلامت جسمی»، «سلامت روان»، «ارتباطات اجتماعی» و «ادراک محیط زندگی» توسط ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، شامل «بُعد گفت و شنود» و «بُعد همنوایی» بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 435 دانش آموز (215 نفر دختر و 220 نفر پسر) دبیرستانهای مختلف شهر شیراز بودند. برای سنجش کیفیت زندگی از مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و برای سنجش ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده از مقیاس تجدیدنظر شدة کوئرنر و فیتزپاتریک استفاده شد روایی مقیاسها از طریق همسانی درونی و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب مقیاسها بود. با استفاه از تحلیل رگرسیون چند گانه به روش همزمان میزان پیش بینی هر یک از ابعاد کیفیت زندگی توسط دو بُعد گفت و شنود و همنوایی الگوهای ارتباطی خانواده مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که در هر چهار بُعد کیفیت زندگی، یعنی سلامت جسمی، سلامت روان، ارتباطات اجتماعی و ادراک محیط زندگی، جهتگیری گفت و شنود خانواده پیش بینی کنندة مثبت و جهتگیری همنوایی پیش بینی کنندة منفی بود. بنا بر این، میتوان گفت که ارتقاء گفت و شنود خانواده پیش بینی کنندة کیفیت زندگی فرزندان است، در حالی که تأکید بر همنوایی در خانواده از کیفیت زندگی فرزندان میکاهد. |
کد مقاله | 10715 |
تعداد بازدید | 1712 |
|