عنوان
|
رابطه بین جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
فخری سادات میرلوحی - حسین مولوی - حمید آتشپور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 9 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1386 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خلاقیت عملکرد خانواده جو عاطفی خانواده
|
موضوع
|
تربيت در خانواده جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط خانوادگي
|
چکیده
|
این تحقیق با هدف بررسی رابطه جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانش آموزان (دختر و پسر) چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 85 ـ1384 انجام گردید. روش مورد استفاده همبستگی بود، لذا برای انتخاب گروههای نمونه، به طریق تصادفی ساده، 90 دانش آموز دختر و 90 دانش آموز پسر انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت دانش آموزان از آزمون تداعی لغات محقق ساخته (میرلوحی، مولوی) و برای سنجش عملکرد خانواده از آزمون مقیاس عملکرد خانواده استفاده شد. روایی و پایایی آزمون مقیاس عملکرد خانواده قبلاً به دست آمده بود (α = 0/83). همچنین پایایی آزمون تداعی لغات در این پژوهش محاسبه گردید (α = 0/79) و پاسخها بر اساس نظریات تارنس نمره گذاری شد (روایی محتوایي). پرسشنامه جمعیت شناختی نیز شامل معدل، شغل والدین، تعداد فرزندان، ترتیب تولد و نوع فضای منزل بود. مقیاس عملکرد خانواده 7 زیر مقیاس داشت: ارتباط، نقشها، حل مسأله، پاسخدهی عاطفی، مشارکت عاطفي، عملکرد کلی و نظارت بر رفتار.\r\nنتایج نشان داد که بین خلاقیت دانش آموزان با پاسخدهی عاطفی و مشارکت عاطفی رابطه معناداری وجود دارد (P < 0/05) . بین خلاقیت و سایر زیر مقیاسهای جو عاطفی خانواده رابطة معناداری وجود نداشت. همچنین خلاقیت در دختران به طور معناداری بیشتر از خلاقیت در پسران بود (P < 0/05). از متغیرهای جمعیت شناختی، متغیر معدل با خلاقیت رابطه معناداری داشت (P < 0/01). بین سایر متغیرهای فضای منزل، نوع منزل، شغل پدر و مادر، تعداد اعضای خانواده، ترتیب تولد با خلاقیت رابطة معناداری مشاهده نگردید.\r\nبه اصل سند مراجعه شود
|