• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه بین جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان
شماره ویرایش
تعداد صفحات 14
نویسنده فخری سادات میرلوحی - حسین مولوی - حمید آتش‌پور
مشخصات نشریه فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 9 پیاپی 31
تاریخ انتشار بهار - 1386
زبان فارسی
کلید واژه خلاقیت  عملکرد خانواده  جو عاطفی خانواده  
موضوع تربيت در خانواده     جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي     خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده     روابط خانوادگي    
چکیده این تحقیق با هدف بررسی رابطه جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانش آموزان (دختر و پسر) چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 85 ـ‌1384 انجام گردید. روش مورد استفاده همبستگی بود، لذا برای انتخاب گروه‌های نمونه، به طریق تصادفی ساده، 90 دانش آموز دختر و 90 دانش آموز پسر انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت دانش آموزان از آزمون تداعی لغات محقق ساخته (میرلوحی، مولوی) و برای سنجش عملکرد خانواده از‌ آزمون مقیاس عملکرد خانواده استفاده شد. روایی و پایایی آزمون مقیاس عملکرد خانواده قبلاً به دست آمده بود (α = 0/83). همچنین پایایی آزمون تداعی لغات در این پژوهش محاسبه گردید (α = 0/79) و پاسخ‌ها بر اساس نظریات تارنس نمره گذاری شد (روایی محتوایي). پرسشنامه جمعیت شناختی نیز شامل معدل، شغل والدین، تعداد فرزندان، ترتیب تولد و نوع فضای منزل بود. مقیاس عملکرد خانواده 7 زیر مقیاس داشت: ارتباط، نقش‌ها، حل مسأله، پاسخدهی عاطفی، مشارکت عاطفي، عملکرد کلی و نظارت بر رفتار.\r\nنتایج نشان داد که بین خلاقیت دانش آموزان با پاسخدهی عاطفی و مشارکت عاطفی رابطه معناداری وجود دارد (P < 0/05) . بین خلاقیت و سایر زیر مقیاس‌های جو عاطفی خانواده رابطة معناداری وجود نداشت. همچنین خلاقیت در دختران به طور معناداری بیشتر از خلاقیت در پسران بود (P < 0/05). از متغیرهای جمعیت شناختی، متغیر معدل با خلاقیت رابطه معناداری داشت (P < 0/01). بین سایر متغیرهای فضای منزل، نوع منزل، شغل پدر و مادر، تعداد اعضای خانواده، ترتیب تولد با خلاقیت رابطة معناداری مشاهده نگردید.\r\nبه اصل سند مراجعه شود

کد مقاله 10707
تعداد بازدید 2313

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397