عنوان
|
رابطه خودکارآمدي رياضي, سودمندي ادراک شده رياضي و راهبردهاي خودتنظيمي با پيشرفت رياضي در دانشآموزان: يک مقايسه جنسيتي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
الهه حجازی موغاری - زهرا نقش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
راهبردهای خودتنظیمی خودکارآمدی ریاضی سودمندی ادراک شده عملکرد ریاضی مقایسه جنسیتی
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي جنسيت و علم / جنسيت و دانش
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين خودکارآمدي رياضي, راهبردهاي خودتنظيمي و سودمندي ادراک شده با پيشرفت رياضي در دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبيرستان شهر اصفهان است. به اين منظور 400 دانشآموز سال سوم دبيرستان رشته رياضي به صورت تصادفي از نواحي پنجگانه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند و به پرسشنامهاي متشکل از 3 خرده مقياس خودکارآمدي رياضي (ميدلتن و ميگلي, 1997), راهبردهاي خود تنظيمي (ميلر و همکاران, 1996) و سودمندي ادراک شده (ميلر و همکاران, 1996) پاسخ دادند. نتايج نشان دادند که خودکارآمدي رياضي, راهبردهاي خودتنظيمي و سودمند ادراک شده با پيشرفت رياضي هر دو جنس رابطه دارند. ميزان رابطه اين متغيرها در دو جنس متفاوت است خودکارآمدي رياضي بيشترين نقش را در پيشرفت رياضي دختران دارد.
|