عنوان
|
مقايسه سازگاري اجتماعي مادران با فرزند دختر عقب مانده ذهني آموزش پذير |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
محمود میرزمانی - مسعود کریملو - معصومه کوهسالی - منیره میرزمانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1387 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سازگاری اجتماعی کودکان عقب مانده ذهنی خانواده
|
موضوع
|
آسيبشناسي خانواده زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده
|
چکیده
|
در اين تحقيق سازگاري اجتماعي مادران دختران عقب مانده ذهني آموزش پذير با سازگاري اجتماعي مادران دختران عادي مقايسه شده است. هدف از اين مطالعه اين بود که آيا حضورکودک عقب مانده ذهني بر سازگاري اجتماي مادران تاثير منفي دارد يا نه؟\r\nروش: اين پژوهش يک مطالعه مورد – شاهدي از نوع تحليلي است. نمونههاي اين تحقيق شامل 80 نفر(40 نفر مادر داراي فرزند عقب مانده ذهني ) و (40 مادر داراي فرزند عادي که در مدارس راهنمايي مشغول به تحصيل بودند) است.\r\nدر اين مطالعه از مقياس سازگاري اجتماعي ويزمن و پي کل (1974) استفاده شد. اين مقياس يک مصاحبه نيمه سازمان يافته است که سازگاري اجتماعي را در هفت نقش يا حوزه اصلي بررسي ميکند. اين نقشها شامل: ساگاري در شغل، فعاليتهاي اجتماعي و فوق برنامه، روابط خويشاوندي، روابط زناشويي، نقش والديني، روابط خانوادگي و وضعيت اقتصادي بود.\r\nيافتهها: نتايج نشان دادکه بين سازگاري اجتماعي مادران دختران عقب مانده ذهني با سازگاري اجتماعي مادران دختران عادي تفاوت معني داري وجود دارد.(001/0P
|