چکیده
|
بدون مشارکت زنان, توسعه پايدار تحقق پيدا نميکند. بنابراين سرمايهگذاري براي آموزش دختران از عوامل مؤثر در دستيابي به توسعه ميباشد. ميزان مشارمت زنان در دانشگاهها که بهترين مراکز پيشرفت و تربيت متخصصان است, نشانهاي از توسعه هر کشور محسوب ميشود. زنان تحصيلکرده, نقشهاي اجتماعي, فرهنگي مؤثرتري ايفا ميکنند که اين مشارکت فعال باعث روند توسعه پايدار کشور ميشود. از طرفي بالا رفتن سطح تحصيلات زنان نيز موجب گسترش مشارکت آنان در فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي ميشود. همچنين افزايش تحصيلات سبب بالا رفتن سن ازدواج, کاهش مواليد, کوچک شدن خانواده, ارتقاي سطح زندگي و تغيير نگرش جامعه نسبت به حضور زنان در بازار کار ميشود. با توجه به اين موارد پيشبيني ميشود که نرخ مشارکت زنان در عرصه اشتغال در سالهاي آينده افزايش پيدا کند. اين مقاله به تبيين وضعيت زنان در دورههاي تحصيلات تکميلي در دانشگاهها, مراکز آموزش عالي کشور و آثار آن بر اشتغال دانش آموختگان زن ميپردازد. جامع آماري, دانشجويان دانشگاه هاي دولتي کشور ميباشد, با استفاده از روش کتابخانه اي (اسنادي) و بررسي گزارشهاي آماري ميتوان گفت: \r\nحضور دختران در طي سالهاي 1376 ـ 1386 در مقاطع کارداني, کارشناسي, کارشناسي ارشد, دکتري حرفهاي و دکتري تخصصي از رشد ساليانه برخوردار بوده است.\r\nـ تعداد دانشجويان دختر در نقطع کارشناسي ارشد در گروههاي علوم انساني و فني و مهندسي افزايش پيدا کرده است, اما ميزان افزايش تعداد دختران در گروه فني و مهندسي بسيار کمتر از ميزان افزايش پسران در همان گروه است.\r\nـ تعداد زنان در سطح دکتري تخصصي در گروه فني و مهندسي در حال افزايش است و در گروه علوم انساني افزايش تعداد زنان نسبت به سالهاي گذشته بيشتر از مردان بوده است.\r\nافزايش سطح تحصيلات زنان در سالهاي اخير, به ويژه در سطح آموزش عالي, چشمانداز افزايش نرخ مشارکت زنان را در سالهاي آتي پيش رو قرار ميدهد. هر چقدر زنان در آموزش عالي و کسب تجربيات تحصيلي مشارکت بيشتري داشته باشد, شانس بيشتري براي توسعه شغلي و نيل به مشاغلي با مراتب بالاتر خواهند داشت.
|