عنوان | آموزش دختران و دو رویکرد متضاد در تغییرات اجتماعی دورۀ پهلوی اول |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پيام بهارستان - کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی - علمی تخصصی سال 2 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1388 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش دختران آموزش دختران در دوره پهلوی اول اسناد تأسیس مدارس دختران آمار مدارس در شهرها تعداد دانشآموزان در شهرها اسناد زنان پهلوی اول |
موضوع | آمار زنان اسناد زنان زن در ايران/ خانواده در ايران زن در تاريخ / زن و تاريخ زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش |
چکیده |
شکل گیری آموزش نوین به خصوص آموزش و تاسیس مدارس دختران از مسائل قابل توجه تاریخ معاصر ایران می باشد. نویسنده در این مقاله اذعان دارد که هنگام به قدرت رسیدن رضا شاه، نظام آموزشی ایران از دست بخش خصوصی بود و رضا شاه در راستای هدف تشکیل ایران نوین به آموزش وپرورش به خصوص تاسیس مدارس دخترانه توجهی ویژه نشان داد و نهاد آموزش ایران را وارد مرحله ای تازه نمود. نویسنده به این مطلب اشاره می نماید که حکومت رضا شاه اگر چه علاقه اصلی اش به تحصیلات عالی بود، اما اولین رژیمی بود که به تحصیلات ابتدایی و مشکلات توده بی سواد توجهی نشان داد. چنانچه در سال 1302 ، شمار مدارس 14 یا 15 باب بود که سه سال بعد به 203 باب افزایش یافت. این روند موجب تهیه پیش نویس طرح مربوط به سوادآموزی زنان در سال 1308 شد. نگارنده در ادامه، آماری از مدارس شهرهای مختلف و تعداد دانش آموزان آنها ارائه داده است. وی اشاره می نماید که نوسازی دوره رضا شاه اگرچه از بالا به پایین و تابع اولویت های سیاسی بود، اما باید به خواست و واکنش مردم در تسریع روند گسترش آن به خصوص در عرصه آموزش توجه کرد. وی اظهار می دارد این امر را نباید صرفاً دولتی یا مستبدانه دانست و با بررسی اسنادی که از مجموعه عرایض دوره پهلوی اول انتخاب کرده است، این فرض را ثابت می کند. اسنادی که از سوی مردم شهرهای مختلف به مجلس شورای ملی فرستاده شده و درخواست تاسیس و یا عدم تاسیس مدرسه دخترانه را در شهر خود نموده اند، اطلاعات شایان توجهی را پیرامون واکنش مرد به نحوه تاسیس مدرسه دختران همچنین واکنش دولت به خواست مردم ارائه می دهد. متن اسناد مذکور در مقاله ضمیمه شده است. |
کد مقاله | 10627 |
تعداد بازدید | 1076 |
|