چکیده
|
هدف: اين پژوهش به منظور بررسي چگونگي آموزش بلوغ در دختران نوجوان انجام شده است.\r\nروش: در اين پژوهش که يک پژوهش کيفي است, 10 دختر نوجوان که علائم بلوغ در آنها ظاهر شده, دستکم سه بار عادت ماهيانه شدهاند. با پدر و مادر خود زندگي و در حال حاضر در يکي از مدارس راهنمايي دخترانه شهر تهران تحصيل ميکنند, 10 مادر (مادران همين دختران) و 10 مربي بهداشت مدارس راهنمايي دخترانه که دستکم 12 سال سابقه کار در زمينه بهداشت دختران نوجوان داشتهاند, مورد بررسي قرار گرفتهاند. براي گردآوري اطلاعات, مصاحبه غيرساختاري و براي تجزيه و تحليل دادهها روش تحليل مقايسه پيوسته به کار برده شده است.\r\nيافتهها: وجود شرم و خجالت در دختران نوجوان, مادران و مربيان بهداشت در فرايند آموزش بلوغ, کوتاهي مادران و مربيان بهداشتي در آمادگي و آموزش بلوغ به دختران, نبود برنامه آموزش بلوغ, آگاهي اندک و درک و شناخت ناکافي دختران, مادران و مربيان از پديده بلوغ به عنوان متغيرهاي مهم شناخته شد.\r\nنتيجه: در اين پژوهش, وجود شرم در دختران نوجوان, مادران و مربيان بهداشت و نيز ناآگاهي مادران و مربيان بهداشت از تغييرات بدني و رواني دوران بلوغ و نبود برنامه آموزش بلوغ مطرح شد که براي تعميم يافتهها نياز به بررسيهاي جامعتري وجود دارد.
|