عنوان
|
بررسی تأثیر بازیهای رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر تهران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
علی دلاور - خسرو رشید - مریم قطریفی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
افسردگی اضطراب خصومت جسمانی کردن حساسیت بین فردی بازیهای رایانهای سلامت روانی
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
عده ای معتقدند که بازیهای رایانه ای رابطه منفی با عملکرد تحصیلی و وضعیت سلامت روانی داشته و بر میزان رفتارهای پرخاشگرانه، اضطراب، افسردگی و گوشه گیری نوجوانانی که به این بازیها می پردازند، تأثیر دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان (در سه گروه دانش آموزانی که از اینگونه بازیها استفاده نمی کنند، کم استفاده میکنند و زیاد استفاده می کنند) بود. متغیرهای وابسته پژوهش حاضر سلامت روانی (با ابعاد اضطراب، خصومت، افسردگی، جسمانی کردن، حساسیت بین فردی) و عملکرد تحصیلی بودند. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع راهنمایی مدارس روزانه دولتی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 84 – 1383 مشغول تحصیل بودند. حجم نمونه پژوهش حاضر 606 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه سلامت روانی SCL-90-R بود. نتایج آزمون تعقیبی LSD نشان داد که بین سلامت روانی دانش آموزانی که به بازیهای رایانه ای نمی پردازند و آنهایی که زیاد به این بازیها می پردازند تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که بین دانش آموزانی که به بازیهای رایانه ای نمی پردازند و آنها که زیاد به این بازيها می پردازند، از نظر خصومت، جسمانی کردن و اضطراب تفاوت معناداری وجود دارد و نیز بین دانش آموزانی که کم به بازیهای رایانه ای می پردازند و آنها که زیاد به این بازیها می پردازند از نظر خصومت تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج به دست آمده در بخش عملکرد تحصیلی نیز نشان داد که بین عملکرد تحصیلی سه گروه دانش آموز مورد بررسی تفاوت معناداری وجود ندارد.
|