عنوان | بررسی ارتباط بین حافظه معنایی و خلاقیت در دو گروه از دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی: رویکرد نوروپسیکولوژیک |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1382 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خلاقیت حافظه معنایی راه اندازی معنایی زمان واکنش پردازش اطلاعات چندوجهی پردازش اطلاعات نیمکرهها در مغز |
موضوع | جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
در این پژوهش، چگونگی پردازش اطلاعات به طریق چند وجهی (دیداری، شنیداری و شنیداری – دیداری، میدان دیداری راست، میدان دیداری چپ و پردازش با هر دو نیمکرة مغز) و با استفاده از روش راه اندازی معنایی و رابطة این پردازش با ویژگیهای تفکر خلاق، بررسی شد. این مطالعه بر روی دو گروه از دانش آموزان دختر تیز هوش و عادی در مقطع دبیرستان انجام گرفت. هدف از این مطالعه، بررسی و شناخت فرایندهای حافظة معنایی و خلاقیت عابدی (عابدی، 1995) حافظة معنایی و خلاقیت، اندازهگیری شد.\r\nنتایج نشان میدهد که کارکردهای عصبی در افراد تیزهوش انرژی کمتری را به مصرف میرساند و زمان واکنش در آنها سریعتر است. دو گروه از لحاظ خلاقیت تفاوت معنیدار با یکدیگر نشان ندادهاند. نتایج بر اساس نظریه هوش چند وجهی (هوارد گاردنر، 1998 و رنزدلی 1998) مورد بحث قرار گرفته است و یک مدل بازنمایی چند گانه از لحاظ معنایی ارائه شده، که در یاری رساندن به برنامههای آموزشی و پرورش استعدادهای خلاق میتواند راه گشا باشد. |
کد مقاله | 10599 |
تعداد بازدید | 1236 |
|