عنوان
|
بررسي تأثير آموزش اسلام محور به والدين بر عزت نفس نوجوانان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
احمد آکوچکیان - مریم فاتحیزاده - بنت الهدی هدایتی |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه مطالعات اسلام و روانشناسی - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - مصوب حوزوی سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1387 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نوجوانان آموزش تربیتی اسلام محور عزت نفس
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تربيت در خانواده هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به بررسي تأثير آموزش تربيتي اسلام¬محور بر روي عزت نفس نوجوانان دختر پرداخته است. جامعه آماري کليه دانش آموزان دختر مقطع دبيرستان شهر فريدونکنار است. روش نمونهگيري, تصادفي خوشهاي بوده است و تعداد آزمودنيها 30 نفر بود که در دو گروه آزمايش و کنترل به صورت تصادفي گماشته شدند و پرسشنامه عزت نفس اليس پوپ و پرسشنامه دموگرافيک را تکميل نمودند. دادهها در سطح آمار توصيفي (ميانگين و انحراف معيار) و آمار استنباطي (تحليل چندمتغيري رگرسون, آزمون لوين و تحليل مانوا) بررسي شد. نتايج پژوهش نشان داد که آموزش تربيتي اسلام محور بر عزت نفس کلي (000 / 0= p و 000 / 0= p), عزت نفس خانوادگي (0/001=p) عزت نفس خانوادگي (001/ 0=p و 0/003=p), در دو مرحله پس¬آزمون و پيگيري مؤثر بود. آموزش تربيتي اسلام¬محور بر عزت نفس تحصيلي (0/545=p , 0/345=p) در هر دو مرحله ارزيابي مؤثر نبود؛ همچنين آموزش تربيتي اسلام¬محور بر عزت نفس جسماني نوجوانان در مرحله پس¬آزمون معنادار بود (000/ 0=p) و در مرحله پيگيري (0/177=p) معنادار نبود. آموزش تربيتي اسلام¬محور بر عزت نفس اجتماعي در پس¬آزمون مؤثر بود. (000/ 0=p), اما در پيگيري مؤثر نبود (0/062=p) در نتيجه آموزش تربيتي اسلام¬محور بر بهبود عزت نفس جسماني و اجتماعي در پس¬آزمون مؤثر است.
|