عنوان
|
تأثير شيوه واقعيت درماني گروهي بر کاهش اضطراب دانشآموزان نوجوان دختر |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
علی دلاور - عبدالله شفیع آبادی - نجمه سدرپوشان |
مشخصات نشریه
|
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 25 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1384 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اضطراب مشاوره گروهی واقعیت درمانی
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت مشاوره خانواده
|
چکیده
|
در اين پژوهش، تأثير شيوه واقعيتدرماني گروهي بر کاهش اضطراب دانشآموزان بررسي شد. اين پژوهش از نوع شبهتجربي است و از طرح پيشآزمون و پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماري پژوهش را کليه دانشآموزان دختر پايه اول دبيرستان (15 تا 16 ساله) تشکيل ميدهند که در سال تحصيلي 83 ـ 1382در شهر يزد مشغول به تحصيل بودند. کل دانشآموزان دختر پايه اول متوسطه شهر يزد، 2416 نفر بودند که به علت زياد بودن حجم جامعه آماري و بررسي دقيقتر دادهها از روش نمونهگيري تصادفي خوشهاي استفاده شد و پرسشنامه اضطراب کتل بر روي 220 نفر از دانشآموزان يک دبيرستان اجرا گرديد و ميزان اضطراب آنها سنجيده شد. سپس به منظور تشکيل جلسات مشاوره گروهي، 20 نفر از دانشآموزان که نمره بالايي در اضطراب کتل کسب کرده بودند به طور تصادفي انتخاب و در دو گروه گواه و آزمايش قرار گرفتند. 10 جلسه مشاوره واقعيت درماني گروهي بر روي اعضاي گروه آزمايش (9 نفر) اجرا گرديد و درگروه گواه هيچ مداخلهاي صورت نگرفت.\r\nبه منظور تجزيه و تحليل دادهها از روشهاي توصيفي و آزمون آماري t استودنت استفاده شد. بر اساس نتايج به دست آمده چون t محاسبه شده (6/66=t) با درجه آزادي 17 و در سطح اطمينان 99 درصد معنادار است، بنابراين فرض صفر آماري رد و فرضيه تحقيق تأييد گرديد. يعني مشخص شد که در سطح اطمينان 99 درصد، شيوه واقعيت درماني گروهي اضطراب دانشآموزان دختر مقطع متوسطه را کاهش داده است.
|