عنوان | تغییرات نقش زن در سینمای ایران |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جهانی رسانه - دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | 1385 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقش زنان تغییرات فرهنگی تغییرات سینمایی گونهشناسی |
موضوع | زن و سينما فمينيسم، مفاهيم، موضوعات و دانشها |
چکیده |
با بررسی و مقایسه فیلمهای سینمایی قبل و بعد از خرداد 1376 در مییابیم که مضامین و محتوای اصلی بیشتر فیلمهای بعد از این تاریخ در ارتباط با موضوعات زنان است. سؤالی که این پژوهش درصدد پاسخ دادن به آن است این است که با توجه به تفاوت سیاستهای فرهنگی در دو دوره قبل و بعد خرداد 76، بازنمایی زنان در سینمای این دو دوره دارای چه تفاوتهایی در مضامین و محتوا میباشد؟ چهارچوب نظری مورد استفاده در این مقاله نظریه بازتاب در جامعه شناسی هنر است. این نظریه مبتنی بر این فرضیه است که هنر آیینه جامعه و منعکس کننده ویژگیهای آن است. روش تحقیق اسنادی و تکنیک مورد استفاده تحلیل محتوای کمی است. فرضیه ما این است که «تفاوت معناداری بین بازنمایی زن در سینمای بعد از دوم خرداد و سینمای قبل از آن وجود دارد». یافتهها نشان داد که بازنمایی زن در دو دوره مورد بررسی تغییرات و تحولات چشمگیری کرده است. و این تغییرات در موارد مختلفی چون: میزان حضور زنان در فیلمها، کیفیت مشاغل، نوع پوشش، طبقه اجتماعی، نوع بهرهگیری از محصولات فرهنگی، نوع مهارتهای فردی، مضامین دیالوگها، میزان تحصیلات، اعتقادات، زنان، مکانیسم حل مشکلات شخصی و خانوادگی و غیره بوده است. نتیجه کلی اینکه تغییر در سیاست گذاریهای فرهنگی در سینمای ایران باعث شکل گیری گونه متفاوتی از بازنمایی زن در فیلمهای بعد از سال 1376 شده است. |
کد مقاله | 10555 |
تعداد بازدید | 927 |
|