عنوان
|
مقایسه سازگاری اجتماعی مادران دختران عقب مانده ذهنی آموزش پذیر با مادران دختران عادی شهر کاشان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
6 |
نویسنده
|
پروانه محمدخانی - مسعود کریملو - معصومه کوهسالی - محمود میرزمانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه توانبخشی - دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی سال 8 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سازگاری اجتماعی مادران دختران عقب مانده ذهنی خانواده
|
موضوع
|
آسيبشناسي خانواده زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان
|
چکیده
|
هدف: در این تحقیق سازگاری اجتماعی مادران دختران عقب ماند ذهنی آموزش پذیر با سازگاری اجتماعی مادران دختران عادی مقایسه شده است. هدف از این مطالعه پاسخ به این پرسسش بود که آیا حضور کودک عقب مانده ذهنی بر سازگاری اجتماعی مادران تاثیر منفی دارد یا نه؟\r\nروش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مورد- شاهدی از نوع تحلیلی است. نمونه های این تحقیق شامل 80 نفر، 40 مادر دارای فرزند دختر عقب مانده ذهنی با انتخاب تصادفی از مدارس استثنایی و 40 مادر دارای فرزند دختر عادی با انتخاب تصادفی از بین مادرانی که با گروه مورد همتاسازی شده بودند، می باشد.\r\nدر این مطالعه از مقیاس سازگاری اجتماعی ویزمن و پی کل (1974) استفاده شد. این مقیاس یک مصاحبه نیمه سازمان یافته است که سازگاری اجتماعی را در هفت نقش یا حوزه اصلی بررسی می کند. این نقشها شامل: سازگاری در شغل، فعالیتهای اجتماعی و فوق برنامه، روابط خویشاوندی، روابط زناشویی، نقش والدینی، روابط خانوادگی و وضعیت اقتصادی می باشد.\r\nیافته ها: نتایج نشان داد که بین سازگاری اجتماعی مادران دختران عقب مانده ذهنی با سازگاری اجتماعی مادران دختران عادی تفاوت معنی داری وجود دارد (p0/01).\r\nنتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله به نظر می رسد در مجموع مادران دارای دختر عقب مانده ذهنی نسبت به مادران دختران عادی سازگاری اجتماعی کمتری دارند.
|