عنوان
|
بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگیهای خانوادگی و شخصیتی آنان |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
احمد عابدی - حمیدرضا عریضی سامانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه آموزه - سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان - علمی تخصصی پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1381 |
محدوده صفحات
|
75-67 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
انگیزش پیشرفت تحصیلی انگیزش پیشرفت تحصیلی و ویژگیهای خانوادگی انگیزش پیشرفت تحصیلی و شخصیت افراد
|
موضوع
|
تربيت در خانواده حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده
|
چکیده
|
انگیزش پیشرفت تحصیلی ، تمایل کودک می باشد به این که کاری را در قلمرو خاصی به خوبی انجام دهد؛ و عملکردش را به طور خودجوش ارزیابی کند. نویسنده در این پژوهش درصدد است رابطۀ بین انگیزش پیشرفت تحصیلی و عوامل خانوادگی و شخصیتی را مورد بررسی قرار دهد. در این راستا پژوهشی بین کلیه ی دانش آموزان دختر و پسر دورۀ متوسطه نوامی آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 80-79 انجام داده است. روش این پژوهش از نوع همبستگی بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامۀ ISM می باشد. یافته ها حاکی از آن است که بین متغیرهای شخصیتی و خانوادگی مورد مطالعه، متغیرهای سرسختی روانشناختی، خود- اثربخشی، یادگیری خود تنظیمی، شیوه های فرزند پروری، ساخت خانواده و انتظار موفقیت از فرزند دارای بیشترین سهم در تبیین انگیزش پیشرفت تحصیلی می باشند. همچنین نتایج نشان داد که خانواده و روش های تربیتی اتخاذ شده توسط والدین در دوران کودکی، نقش تعیین کننده ای در شخصیت و انگیزه های افراد در آینده دارد. نگارنده در نهایت با ارائه پیشنهاداتی در این خصوص مقاله را به پایان می رساند.
|