عنوان | نقش خانواده در هويت يابي نوجوانان و جوانان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزه - سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان - علمی تخصصی پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1381 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ جوانان نوجوانان هویتیابی هویتیابی نوجوانان هویتیابی جوانان خانواده |
موضوع | رياست خانواده / سرپرستي خانواده / مديريت خانواده / قواميت بلوغ خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
در دوران بلوغ به علل تحولات در روابط فرد با خودش، فرد با افراد ديگر و خود با اجتماع تغييراتي در وي رخ مي دهد. نويسنده در اين نوشتار، اشاره مينمايد که خانوادههاي ناهنجار به طور معمول به دو شکل موجب رفتارهاي منفي و از جمله نقص هويت فرزندانشان ميشوند؛ يکي به صورت الگوي غفلت از فرزند و ديگري به شکل الگوي والدين محوري. همچنين عنوان ميدارد در بررسي اثر محيط در اختلالات شخصيتي و هويتي نوجوانان بايد به دو ويژگي مهم تأثيرپذيري و باورسازي توجه کرد. در ادامه به شرح تأثيرپذيري کودک پرداخته با اين توضيح که کودک از طريق تقليد، شبيهسازي و يادگيري همانندسازي ميکند. در شرح باورسازي نوجوانان از رفتار ديگران بيان ميشود. نوجوانان بزهکار بر اين باورند که بزهکاري آنان نتيجه رفتارهاي منفي ديگران است. در ادامه به توضيح ويژگيهاي خانوادههايي که از عدم مديريت رنج ميبرند ميپردازد. در قسمتي ديگر، نويسنده نظر برخي از دانشمندان مانند اريک اريکسون، پياژه، مارشيا در زمينه هويت را شرح داده و اينگونه نتيجهگيري مينمايد که هويت جنسي، هويت شغلي، هويت اخلاقي، هويت و ارتباطات سالم و پذيرش اجتماعي، هويت و انگيزه فرد و غيره مواردي است که در رشد هويت بايد مورد توجه قرار گيرد. در انتهاي مقاله نويسنده گزارشي از همايش توسعه پژوهش در آموزش و پرورش را ذکر نموده است. |
کد مقاله | 10494 |
تعداد بازدید | 2027 |
|