چکیده
|
اختلال شخصيت الگوي بادوام از رفتار و تجربه است که به طرز قابل توجهي از انتظارات فرهنگي فرد انحراف دارد. اين الگو در چند حيطه ظاهر ميشود: شناخت يعني شيوههاي ادراک و تعبير و تفسير خود, ديگران و رويدادها, عواطف (محدوده شدت نوسان و تناسب پاسخ هيجاني), عملکرد بين فردي و کنترل تکانه, اين الگو غيرقابل انعطاف و فراگير است و در محدوده وسيعي از موقعيتهاي اجتماعي و شخصي مشاهده ميشود و از لحاظ باليني به آشفتگي قابل توجه يا نقص در عملکرد اجتماعي, تحصيلي, شغلي يا ديگر حيطههاي مهم منجر ميشود. \r\nاز لحاظ دستهبندي, اختلالات شخصيت را به سه طبقه يا خوشه تقسيم ميکنند که هر کدام خصوصيات باليني مشترکي دارند. خوشه A دربر دارنده سه اختلال (پارانوئيد, اسکيزوئيد و اسکيزوتايپال) با خصوصيات عجيب و غريب, سرد و کنارهگير و نامتعارف مشخص است. \r\nخوشه B شامل چهار اختلال (مرزي, ضد اجتماعي, خودشيفته و نمايشي) با خصوصياتي چون هيجاني بودن, تکانشوري و بينظمي مشخص است و خوشه C دربردارنده سه اختلال (اجتنابي, وابسته و وسواسي, جبري) که خصوصياتي نظير اضطراب و ترس را به اشتراک دارند. به دليل اهميت شناسايي ميزان شيوع اين اختلالها در بين دانشآموزان دختر و به جهت چارهانديشي براي اين مسأله, اين پژوهش با عنوان بررسي ميزان و شيوع تنوع علايم اختلال هاي شخصيت در بين دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان انجام شد. \r\nجامعه آماري اين پژوهش شامل کليه دانشآموزان دختر پايههاي سه گانه دوره متوسطه نواحي پنج گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان است. حجم نمونه برابر 1400 نفر (از 75 مدرسه) به شيوه تصادفي مرحلهاي انتخاب شدند. ابزار تحقيق آزمون ميلون ـ 2 مي باشد که در ايران هنجاريابي و روايي بالايي برخوردار است.\r\nتحقيق در دو مرحله اجرا شد. در مرحله اول آزمون ميلون ـ 2 بر روي کليه افراد حجم نمونه اجرا شد. پس از آن نمرات کليه افراد مشخص شد و در مرحله دوم تعدادي از دانشآموزاني که نمره آنان در آزمون ميلون 74 و بالاتر بود به همراه تعدادي که نمره آنان کمتر از 74 بود به طور تصادفي انتخاب شدند و توسط مصاحبهگران آموزش ديده مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزيه و تحليل نتايج حاصل از مصاحبه نشان داد که آزمون ميلون ابزار تشخيصي مناسبي جهت تشخيص اختلال شخصيت مي باشد. \r\nتعدادي سؤال در اين پژوهش مطرح شد و پاسخ سؤالها پس از تجزيه و تحليل دادهها مشخص گرديد.
|