• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي تنوع و شيوع علائم اختلال‌هاي شخصيتي – دانش آموزان دختر دوره‌ي متوسطه شهر اصفهان سال 81-80
شماره ویرایش
تعداد صفحات 10
نویسنده طاهره امامی - بهمن نجاریان
مشخصات نشریه فصلنامه آموزه - سازمان‌ آموزش‌ و پرورش‌ استان‌ اصفهان‌ - علمی تخصصی پیاپی 23
تاریخ انتشار بهار - 1384
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  دسته‌بندی اختلال شخصیت  اختلالات شخصیت  
موضوع جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده اختلال شخصيت الگوي بادوام از رفتار و تجربه است که به طرز قابل توجهي از انتظارات فرهنگي فرد انحراف دارد. اين الگو در چند حيطه ظاهر مي‌شود: شناخت يعني شيوه‌هاي ادراک و تعبير و تفسير خود, ديگران و رويدادها, عواطف (محدوده شدت نوسان و تناسب پاسخ هيجاني), عملکرد بين فردي و کنترل تکانه, اين الگو غيرقابل انعطاف و فراگير است و در محدوده وسيعي از موقعيت‌هاي اجتماعي و شخصي مشاهده مي‌شود و از لحاظ باليني به آشفتگي قابل توجه يا نقص در عملکرد اجتماعي, تحصيلي, شغلي يا ديگر حيطه‌هاي مهم منجر مي‌شود. \r\nاز لحاظ دسته‌بندي, اختلالات شخصيت را به سه طبقه يا خوشه تقسيم مي‌کنند که هر کدام خصوصيات باليني مشترکي دارند. خوشه A دربر دارنده سه اختلال (پارانوئيد, اسکيزوئيد و اسکيزوتايپال) با خصوصيات عجيب و غريب, سرد و کناره‌گير و نامتعارف مشخص است. \r\nخوشه B شامل چهار اختلال (مرزي, ضد اجتماعي, خودشيفته و نمايشي) با خصوصياتي چون هيجاني بودن, تکانشوري و بي‌نظمي مشخص است و خوشه C دربردارنده سه اختلال (اجتنابي, وابسته و وسواسي, جبري) که خصوصياتي نظير اضطراب و ترس را به اشتراک دارند. به دليل اهميت شناسايي ميزان شيوع اين اختلال‌ها در بين دانش‌آموزان دختر و به جهت چاره‌انديشي براي اين مسأله, اين پژوهش با عنوان بررسي ميزان و شيوع تنوع علايم اختلال هاي شخصيت در بين دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان انجام شد. \r\nجامعه آماري اين پژوهش شامل کليه دانش‌آموزان دختر پايه‌هاي سه گانه دوره متوسطه نواحي پنج گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان است. حجم نمونه برابر 1400 نفر (از 75 مدرسه) به شيوه تصادفي مرحله‌اي انتخاب شدند. ابزار تحقيق آزمون ميلون ـ 2 مي باشد که در ايران هنجاريابي و روايي بالايي برخوردار است.\r\nتحقيق در دو مرحله اجرا شد. در مرحله اول آزمون ميلون ـ 2 بر روي کليه افراد حجم نمونه اجرا شد. پس از آن نمرات کليه افراد مشخص شد و در مرحله دوم تعدادي از دانش‌آموزاني که نمره آنان در آزمون ميلون 74 و بالاتر بود به همراه تعدادي که نمره آنان کمتر از 74 بود به طور تصادفي انتخاب شدند و توسط مصاحبه‌گران آموزش ديده مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزيه و تحليل نتايج حاصل از مصاحبه نشان داد که آزمون ميلون ابزار تشخيصي مناسبي جهت تشخيص اختلال شخصيت مي باشد. \r\nتعدادي سؤال در اين پژوهش مطرح شد و پاسخ سؤال‌ها پس از تجزيه و تحليل داده‌ها مشخص گرديد.

کد مقاله 10487
تعداد بازدید 1047

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397