عنوان
|
اثر بخشي آموزش گروهي شيوه هاي حل مساله بر كاهش بحران هويت نوجوانان دختر ( فرزندان جانبازان ) |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
زهرا قادری - طیبه وفایی - صدرالله خسروی - اعلاء نصیری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی سال 3 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان بحران هویت حل مسئله فرزندان جانبازان
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
هدف: فشارهاي ناشي از جنگ مي تواند شكل گيري و رشد هويت فرزندان جانبازان به ويژه دختران نوجوان را به مخاطره اندازد، لذا هدف از اين پژوهش تعيين اثربخشي آموزش گروهي شيوه هاي حل مساله بر كاهش بحران هويت نوجوانان دختر (فرزندان جانبازان) با توجه به ويژگي هاي دموگرافيكي (پايه تحصيلي و ميزان درآمد خانواده) مي باشد.\r\nمواد و روش ها: روش پژوهش از نوع آزمايشي است. ابتدا در مرحله پيش آزمون پرسشنامه هويت شخصي و مشخصات دموگرافيك برروي 100 دختر نوجوان فرزند جانباز اجرا شد. از بين افرادي كه بالاترين نمره را در اين آزمون كسب كرده بودند، به صورت تصادفي منظم 15 نفر به عنوان گروه آزمايش و 15 نفر به عنوان گروه كنترل انتخاب شدند. سپس برنامه آموزش گروهي شيوه هاي حل مساله براي گروه آزمايش به تعداد 10 جلسه 1.5 ساعته اجرا شد. تعداد گروه آزمايش به 11 نفر تقليل يافت و در نهايت 22 نفر مورد تجزيه و تحليل قرارگرفتند. پس از پايان جلسات آموزش، پرسشنامه هويت شخصي و مشخصات دموگرافيك در مرحله پس آزمون براي هر دو گروه آزمايش و كنترل اجرا شد و نتايج اين دو مرحله با هم مقايسه شده و تجزيه و تحليل شدند.\r\nيافته ها: براي تجزيه و تحليل داده ها از كواريانس استفاده شد. نتايج تحليل نشان داد كه بين گروه آزمايش و گروه كنترل در رابطه با تاثير آموزش حل مساله بر بحران هويت تفاوت معني دار وجود دارد (0.0001> p ). اما اثربخشي آموزش با توجه به تاثير ويژگي هاي دموگرافيك معنادار نمي باشد.\r\nبحث و نتيجه گيري: براساس يافته هاي اين پژوهش مي توان نتيجه گرفت كه آموزش گروهي شيوه هاي حل مساله بر كاهش بحران هويت نوجوانان دختر (فرزندان جانبازان) موثربوده است و آموزش به يك ميزان (بدون دخالت ويژگيهاي دموگرافيكي پايه تحصيلي و ميزان درآمد) بر افراد تاثيرداشته است.
|