عنوان | مقايسه تأثير آموزش به دو روش سخنراني و پوستر در زمينه بيماري ايدز بر ميزان آگاهي و نگرش دانشجويان |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پرستاری ایران - مركز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی تهران - علمی پژوهشی سال 19 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1385 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نگرش آگاهی دانشجو ایدز |
موضوع | ايدز |
چکیده |
زمینه و هدف: ایدز یکی از جدیترین و کشندهترین بیماریهای عفونی است که باعث میشود فرد مبتلا حتی در مقابل سایر بیماریها و عفونتهای جزیی نیز مقاومت نکرده در نهایت پذیرای مرگ شود. شیوع این بیماری در بین نسل جوان که آیندهسازان و امیدهای هر جامعهای محسوب میشوند بالا میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه تأثیر آموزش به دو روش سخنرانی وپوستر در زمینه ایدز بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک انجام شده است. \r\nروش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه پژوهش کلیدي دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بودند و تعداد 200 نفر از این دانشجویان نمونه پژوهش را تشکیل میدادند. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای در دو گروه (هر گروه 100 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. ابتدا از هر گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس جهت یک گروه، برنامه آموزشی به روش سخنرانی و ارائه جزوه آموزشی اجراء شد و جهت گروه دیگر، تعداد 12 پوستر با محتوای مشابه جزوه آموزشی به ابعاد 70 ×100 در زمینه بیماری ایدز در راهروهای دانشکده نصب گردید. سپس از هر دو گروه آزمون نهایی به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای آماری تی زوج، مستقل و مکنمار استفاده شد. \r\nیافتهها: نتایج آزمون تی زوج نشان داد اختلاف معنیدار آماری بین میزان آگاهی قبل و پس از آموزش با هر دو روش سخنرانی(P به اصل سند مراجعه شود. |
کد مقاله | 10352 |
تعداد بازدید | 838 |
|