| 
                عنوان
             | 
            
                مقايسه تأثير دو روش آموزش بهداشت بر ميزان آگاهي دانش آموزان از بيماري ايدز در مراکز پيش دانشگاهي             | 
        
        
        
        
                        
                    | 
                        شماره ویرایش
                     | 
                    
                                              | 
                
        
        
        
            | 
                تعداد صفحات
             | 
            
                8             | 
        
        
                        
                    | 
                نویسنده
                     | 
                    
                        نوریه امیرزاده - حمیده خلیل زاده - جمیله امیرزاده ایرانق                     | 
                
        
        
        
    
	            
                | 
                    مشخصات نشریه
                 | 
                
                    فصلنامه پرستاری و مامایی سال 2 پیاپی 3                 | 
            
        
	            
                | 
                    تاریخ انتشار
                 | 
                
                پائیز - 1383                 | 
            
		
		
		
	            
                | 
                    درجه علمی
                 | 
                
                    علمی - پژوهشی                 | 
            
	
    
    
    
    
    
                
                | 
                    زبان
                 | 
                
                    فارسی                 | 
            
    
		
	
                    
                | 
                    کلید واژه
                 | 
                
                    
                        دبیرستان  ایدز                      
                    
                 | 
            
        
                
            | 
                موضوع
             | 
            
                
                    ايدز     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش                     
        	
             | 
        
        
        
            | 
                چکیده
             | 
            
                مقدمه: با وجود موفقیتهایی که امروز علم پزشکی در امر مراجعه بیماریها کسب نموده، ولی پیشگیری همواره به عنوان بهترین راه مبارزه بر علیه بیماریها، شناخته شده است. بیماری ایدز از جدیترین و کشندهترین عفونتهای ویروسی است که باعث میشود فرد مبتلا حتی در مقابل بیماریها و عفونتهای خیلی جزئی نیز مقاومت نکرده در نهایت پذیرای مرگ شود، این بیماری شیوع نسبتا بالایی در بین نسل جوان که به عنوان آیندهسازان و امیدهای هر جامعهای محسوب میشوند دارد.\r\nپژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه تأثیر دو روش آموزش بهداشت بر میزان آگاهی دانش آموزان از بیماری ایدز در مرکز پیش دانشگاهی شهرستان ارومیه انجام شده است.\r\nمواد و روشها: این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی (مداخلهای) است که با هدف تأثیر دو روش آموزش، به وسیله سخنرانی و کتابچه آموزشی صورت گرفته است نمونههای این پژوهش 120 نفر از دانش آموزان دو مرکز پیش دانشگاهی دخترانه و پسرانه ناحیه یک شهر ارومیه میباشند که به روش تصادفی ساده پس از کسب رضایت از خود دانش آموزان و والدین آنها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول پس از آزمون اولیه به روش سخنرانی و گروه دوم به وسیله کتابچه، آموزش دیده و سپس مورد آزمون قرارگرفتهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که با ابزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت آمار مورد استفاده میانگین، انحراف معیار و آزمون t  است (آمار توصیفی و استنباطی).\r\nنتایج: نتایج  بدست آمده حاکی از آن است که 49/2٪ دانش آموزان دختر و 50/8٪ آنان پسر بودند، اغلب (57/5٪) در رشته علوم تجربی تحصیل میکردند، 86/4٪ شهری، 13/6٪ روستایی بودند، تحصیلات والدین اکثر دانش آموزان (پدر9/32٪ ، مادر 42/8٪) زیر دیپلم بود، اغلب دانش آموزان (31/1٪) از طریق رسانهها و مطبوعات اطلاعات راجع به ایدز را کسب نموده بودند جهت مقایسه  دو روش، سخنرانی و کتابچه آموزشی از آزمون t مستقل استفاده گردید در رابطه با ماهیت بیماری (t=5/6,p=0/000\r\nبه اصل سند مراجعه شود                 
               
             |