عنوان
|
مقايسه تأثير دو روش آموزش بهداشت بر ميزان آگاهي دانش آموزان از بيماري ايدز در مراکز پيش دانشگاهي |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
نوریه امیرزاده - حمیده خلیل زاده - جمیله امیرزاده ایرانق |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پرستاری و مامایی - دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سال 2 پیاپی 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1383 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دبیرستان ایدز
|
موضوع
|
ايدز زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
مقدمه: با وجود موفقیتهایی که امروز علم پزشکی در امر مراجعه بیماریها کسب نموده، ولی پیشگیری همواره به عنوان بهترین راه مبارزه بر علیه بیماریها، شناخته شده است. بیماری ایدز از جدیترین و کشندهترین عفونتهای ویروسی است که باعث میشود فرد مبتلا حتی در مقابل بیماریها و عفونتهای خیلی جزئی نیز مقاومت نکرده در نهایت پذیرای مرگ شود، این بیماری شیوع نسبتا بالایی در بین نسل جوان که به عنوان آیندهسازان و امیدهای هر جامعهای محسوب میشوند دارد.\r\nپژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه تأثیر دو روش آموزش بهداشت بر میزان آگاهی دانش آموزان از بیماری ایدز در مرکز پیش دانشگاهی شهرستان ارومیه انجام شده است.\r\nمواد و روشها: این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی (مداخلهای) است که با هدف تأثیر دو روش آموزش، به وسیله سخنرانی و کتابچه آموزشی صورت گرفته است نمونههای این پژوهش 120 نفر از دانش آموزان دو مرکز پیش دانشگاهی دخترانه و پسرانه ناحیه یک شهر ارومیه میباشند که به روش تصادفی ساده پس از کسب رضایت از خود دانش آموزان و والدین آنها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول پس از آزمون اولیه به روش سخنرانی و گروه دوم به وسیله کتابچه، آموزش دیده و سپس مورد آزمون قرارگرفتهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که با ابزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت آمار مورد استفاده میانگین، انحراف معیار و آزمون t است (آمار توصیفی و استنباطی).\r\nنتایج: نتایج بدست آمده حاکی از آن است که 49/2٪ دانش آموزان دختر و 50/8٪ آنان پسر بودند، اغلب (57/5٪) در رشته علوم تجربی تحصیل میکردند، 86/4٪ شهری، 13/6٪ روستایی بودند، تحصیلات والدین اکثر دانش آموزان (پدر9/32٪ ، مادر 42/8٪) زیر دیپلم بود، اغلب دانش آموزان (31/1٪) از طریق رسانهها و مطبوعات اطلاعات راجع به ایدز را کسب نموده بودند جهت مقایسه دو روش، سخنرانی و کتابچه آموزشی از آزمون t مستقل استفاده گردید در رابطه با ماهیت بیماری (t=5/6,p=0/000\r\nبه اصل سند مراجعه شود
|