عنوان
|
اثربخشي آموزش الگوي ارتباطي خانواده کثرت گرا بر ميزان شادي زوجين |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
حسین مولوی - مهرداد کلانتری - حمیدطاهر نشاط دوست - صدرالله خسروی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی سال 15 شماره 2 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
شادکامی الگوی ارتباطی خانواده کثرتگرا
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط خانوادگي روابط زوجين
|
چکیده
|
مقدمه و هدف: از بنیادی ترین موضوعهای مطرح شده در روانشناسی مثبتنگر مفهوم شادی است.\r\nپژوهشها نشان داده است که شادی صرف نظر از چگونگی به دست آوردن آن می تواند سلامت جسمانی را بهبود بخشد. افرادی که شاد هستند احساس امنیت بیشتری میکنند، آسان تر تصمیم میگیرند و نسبت به کسانی که با آنها زندگی میکنند بیشتر احساس رضایت میکنند. هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرت گرا بر میزان شادی زوجین بود.\r\nمواد و روشها: این مطالعه یک پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز درسال 1388 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 40 زوج که براساس آزمون پرسشنامه تجدید نظر شده کوئرنر و فیتزپاتریک که در دو بعد الگوی خانوادگی بی قید و شرط و محافظت کننده قرار داشتند. پرسشنامه شادکامی آکسفورد بر روی 40 زوج اجرا گردید و بعد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.\r\nگروه آزمایش 10 جلسه 1/5ساعته تحت آموزش الگوی ارتباطی کثرت گرا قرار گرفتند. ولی برای افراد گروه کنترلی این آموزش ارایه نشد. مجدداً از هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد به عمل آمد. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تجزیه و تحلیل کوواریانس آنالیز شدند.\r\nیافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که از نظر میزان شادکامی تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده شد (0005>p). هم چنین تفاوت معنی داری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون شادکامی در دو گروه وجود داشت (0001/0>P)، ولی تعادل در بین الگوهای ارتباطی و تعادل بین الگوهای ارتباطی در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت .\r\nبه اصل سند مراجعه شود.
|