عنوان
|
رابطه سبک دلبستگي مادران و بلوغ اجتماعي دانش آموزان پسر عقب مانده ذهني دوره راهنمايي شهر شيراز(سال تحصيلي 88-1387) |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
مهدی رهگذر - معصومه پورمحمدرضای تجریشی - محمد طاهری - گیتا موللی - بهار عرشی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات نظام سلامت حکیم - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - علمی پژوهشی سال 13 شماره 2 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
37-29 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بلوغ اجتماعی سبکهای دلبستگی عقب مانده ذهنی آموزشپذیر
|
موضوع
|
بلوغ روابط خانوادگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقدمه: درنظریه دلبستگی، رفتارمادرانه و واکنشهای مادرانه به فرزند تحت تأثیر سبک دلبستگی است. هدف این پژوهش ارزیابی ارتباط سبک دلبستگی مادران با بلوغ اجتماعی فرزندان پسر عقب مانده ذهنی آموزشپذیراست.\r\nروش کار: در این پژوهش همبستگی سبک دلبستگی مادر و بلوغ اجتماعی دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی بررسی شده است. نمونه پژوهش با استفاده از تمام شماری 127 دانشآموزان پسر عقب مانده ذهنی دوره راهنمایی شهر شیراز در هر سه پایه اول، دوم و سوم که در سال تحصیلی 8-1387 به تحصیل اشتغال داشتند به همراه مادران آنها به دست آمد . برای جمعآوری دادههای مربوط به سبک دلبستگی مادر از پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالان (AAS)(1987) استفاده شد و داده هاي مربوط به بلوغ اجتماعي دانش آموزان پسر عقب ماند ه ذهني به وسيله آزمون بلوغ اجتماعي واينلند(1965) جمع آوري شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از همبستگی اسپیرمن و تحلیل واریانس استفاده شد.\r\nیافتهها: مهارتهای ارتباطی دانشآموزان پسر عقب مانده ذهنی با سبک دلبستگی ایمن در مادران ارتباط مثبت معنادار (0/001>P) و با سبک دلبستگی ناایمن (اجتنابی و دوسوگرا) در مادران ارتباط منفی معنادار داشت (به ترتیب 0/019=Pو 0/001001/0>P) .\r\nنتیجهگیری: هر چه سبک دلبستگی مادران ایمنتر باشد. میانگین نمرات بلوغ اجتماعی فرزندان پسر آنها بالاتر و هرچه سبک دلبستگی مادران ناایمنتر (اجتنابی و دوسوگرا) باشد، میانگین نمرات بلوغ اجتماعی فرزندان پسر آنها کمتر میباشد.
|