عنوان
|
تاثير آموزش مسائل بهداشت بلوغ بر آگاهي، نگرش و عملکرد دختران 14-12 ساله |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
حسین ملک افضلی اردکانی - محمد زارع - جعفر جندقی - مطهره رباب علامه - ماشااله کلاهدوز - عمران اسدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان سال 14 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1384 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نوجوانان آموزش بهداشت بلوغ جنسی دانش- نگرش- عملکرد
|
موضوع
|
بلوغ حيض / عادت ماهيانه تربيت جنسي / آموزش جنسي
|
چکیده
|
مقدمه: با توجه به پايين بودن آگاهي دختران نوجوان در مورد تغييرات جسمي و رواني دوران بلوغ و نيز اهميت آموزش بهداشت باروري براي نوجوانان دختر، اين مطالعه به عنوان يك اولويت مهم بهداشتي مطرح است.\r\nهدف: هدف اين مطالعه ارزيابي تاثير آموزش بهداشت بلوغ و تعيين راهکار مناسب و موثر براي دختران 14-12 ساله شهر سمنان بوده است. \r\nمواد و روش ها: اين مطالعه به صورت کارآزمايي ميداني (Field Trial) و با مداخله آموزشي در دو گروه تحت آموزش، شامل 370 دختر سمناني و گروه بدون آموزش شامل 372 دختر دامغاني انجام شد. آگاهي، نگرش و عملکرد دو گروه قبل و پس از مداخله، استخراج و مقايسه شد.\r\nنتايج: مقايسه نتايج در دو مرحله قبل و پس از مداخله آموزشي در دو گروه تحت آموزش و بدون آموزش نشان داد كه قبل از آموزش اطلاعات دختران در مورد بهداشت بلوغ، ناچيز و با باورهاي نادرست همراه بود و آموزش اين اطلاعات را اصلاح كرد. همچنين، بررسي انجام شده نشان داد كه روش مناسب و موثر انتقال آموزش به دختران، از طريق خانواده و بخصوص مادران با استفاده از رابطه هاي بهداشتي است. اين راهكار مورد استقبال خانواده ها قرار گرفت و 85% دختران بر اين روش تاكيد كردند. بر اساس نياز سنجي انجام شده، متون آموزشي مناسب دختران گروه سني 14-10 ساله تدوين شد. \r\nنتيجه گيري: نتايج نشان داد كه موانع و مشكلات فرهنگي موجود پيرامون آموزش بهداشت باروري را مي توان با رعايت فرهنگ و باورهاي مردمي به حداقل رساند و به صورت موفقيت آميز منتقل کرد. با توجه به نتايج بدست آمده، شروع آموزش از سن پايين تر(10-9 سالگي) در دختران، گسترش آن به دختران گروه سني بالاتر و نيز با راه کار مناسب، براي نوجوانان پسر پيشنهاد مي شود.
|