عنوان | بررسي تأثير مداخله آموزشي از طريق مدل بزنف بر رفتارهاي پيشگيري کننده در زمينه سلامت روان در نوجوانان ذختر |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان سال 19 پیاپی 73 |
تاریخ انتشار | بهار - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 29-20 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نوجوانان بهداشت روان |
موضوع | بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش |
چکیده |
مقدمه: با توجه به اهمیت شناخت زود هنگام بیماریهای روانی و نقش آموزش به موقع مسائل روان در دوره نوجوانی این تحقیق انجام گرفت.\r\nهدف: تعیین تأثیر مداخله آموزشی از طریق مدل بزنف، بر رفتارهای پیشگیری کننده بر سلامت روان در نوجوانان دختر.\r\nمواد و روشها : این مطالعه نیمه تجربی، در جامعه دانش آموزان دختر پایه دوم راهنمایی مدارس دولتی، در منطقه 6 تهران در سال 1388 انجام گرفت. روش نمونهگیری خوشه ای و تعداد 106 نفر در گروه مورد و گروه شاهد بود. نوجوانان گروه مورد به مدت یازده جلسه یک ساعته به روش بحث گروهی و سخنرانی آموزش دیدند و نمونهها طی دو مرحله قبل و بعد (با فاصله یک ماه بعداز آموزش) توسط پرسشنامهای که با توجه به متغیرهای مورد بررسی در مدل بزنف توسط پرسشگر ساخته شد با آزمونهای آماری کای دو تی تست و تی زوج آزمون شدند.\r\nنتایج: نتیجه آزمون کای دو بین دسته بندی عوامل قادرسازی در دو گروه مورد و شاهد در مرحله بعد از مداخلهای آموزشی تفاوت معنی داری را نشان داد (0/0001> P). نتایج آزمون تی تست اختلاف معنی داری را بین میانگین نمره نگرش (0/0001>P) و رفتارهای مورد بررسی (P=0/005) در نوجوانان دو گروه نشان داد. ولی میانگین نمره نرمهای انتزاعی در دو گروه مورد، اختلاف معنی داری نداشت (0/896=P).\r\nنتیجهگیری: آموزش سلامت روان در نوجوانان براساس مدل بزنف در زمینه عامل قادرسازی، نگرش و رفتارهای سالم، موثر بوده ولی به نظر میرسد که در نرمهای انتزاعی زمان بیشتری جهت تأثیر آموزش نیاز میباشد. |
کد مقاله | 10156 |
تعداد بازدید | 1123 |
|