عنوان
|
اثربخشي آموزش الگوي ارتباطي خانواده کثرت گرا بر رضايت از زندگي زوجين |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
حسین مولوی - مهرداد کلانتری - حمیدطاهر نشاط دوست - صدرالله خسروی |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه پزشکی هرمزگان - دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان - علمی پژوهشی سال 15 شماره 1 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت شخصی خانواده آموزش
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي روابط زوجين خانواده درماني
|
چکیده
|
مقدمه: رضایت در زندگی از طریق علائق متقابل، پذیرش، درک یکدیگر و ارضای نیازها ایجاد میشود. هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرتگرا بر رضایت از زندگی زوجین بود. \r\nروش کار : در این پژوهش مورد – شاهد، جامعه پژوهش شامل تمامی افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 40 زوج که بر اساس آزمون پرسشنامه تجدید نظر شده کوثرنر و فیتزپاتریک که در دو بعد الگوی خانوادگی بیقید و شرط و محافظت کننده قرار داشتند انتخاب شدند. آزمون رضایت از زندگی دینر بر روی 40 زوج اجرا شد و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در ده جلسه 5/1ساعته تحت آموزش الگوی ارتباطی کثرتگرا قرار گرفتند. مجدداً از هر دو گروه آزمون رضایت از زندگی بعمل آمد داده ها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس با SPSS15 تجزیه و تحلیل شدند.\r\nنتایج : نتایج پژوهش نشان داد که از نظر رضایت زندگی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت(0/0001>P) همچنین تفاوت معنی دار بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون رضایت زندگی در دو گروه وجود داشت (0/001>P).\r\nنتیجه گیری : براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که گفت و شنود نقش کلیدی در رضایت از زندگی دارد. بنابراین آموزش الگوی ارتباطی کثرت گرا که مبنی برگفت و شنود بالا است در رضایت از زندگی زوجین موثر است.
|