عنوان | اثربخشی رهبری مدیران ایران و هندوستان: تأثیر جنسیت و نوع مدرسه |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه رویکردهای نوین آموزشی (پژوهشهای تربیتی روانشناختی سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 5 شماره 1 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 110-89 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت مدیران اثربخشی رهبری دبیرستان نوع مدرسه |
موضوع | جنسیت و تربیت |
چکیده |
در اين تحقيق، اثربخشي رهبري مديران ايران و هندوستان در سال تحصيلي 88-1387 بررسي گرديد. اين پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي است. ششصد دبير از 120 دبيرستان از شهرهاي اصفهان و ميسور از طريق روش نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده دو مرحله اي انتخاب شدند. انتخاب مدارس و دبيران به طور مساوي از هر دو نوع مدارس دولتي و خصوصي.غيرانتفاعي انجام گرفت. براي جمع آوري داده ها، از مقياس اثربخشي رهبري (LES) تاج (2001) استفاده گرديد و از تحليل واريانس (ANOVA) دو سويه براي تحليل داده ها استفاده گرديد. يافته ها، حاكي از آن است كه تفاوت معناداري بين دو كشور در زمينه همه ابعاد اثربخشي رهبري مديران وجود دارد. طبق ارزيابي دبيران، مديران ايران هر شش بعد اثربخشي رهبري را بيشتر از مديران هند دارا هستند (F = 58.450; P < .001). در رابطه با جنسيت(F = 16.092; P < .001) ميانگين نمرات اثر بخشي در زنان بيشتر از مردان بود و نوع مدرسه(F = 9.180; P < .003) ، ادراك دبيران را درباره اثربخشي رهبري مديران در هر دو كشور به طور معناداري تحت تاثير قرار داده است. |
کد مقاله | 10080 |
تعداد بازدید | 1000 |
|