عنوان
|
تأثیر شیوه آموزشی مبتنی برگروه همسالان بر عملکرد جسمی بهداشت بلوغ دختران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
ملیحه نوری سیستانی - عفت السادات مرقاتی خویی |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه دانشگاه علوم پزشکی اراک (رهآورد دانش) سال 12 شماره 4 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
135-129 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران شیوههای آموزشی بهداشت بلوغ گروه همسالان
|
موضوع
|
بلوغ بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حيض / عادت ماهيانه
|
چکیده
|
مقدمه: نوجوانان به عنوان بخش عظیمی از جمعیت جهان، در دوران بلوغ با بسیاری از مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی مواجه هستند. آموزش بهداشت متناسب با نیازهای آنان و با شیوههای نوین آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش با رویکرد گروه همسالان بر عملکرد جسمی دختران پیرامون سلامت بلوغ است.\r\nروشکار: در این مطالعه تجربی 100 نفر از دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهر تهران در دو گروه 50 تایی آزمایش و شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونهگیری به صورت خوشهای تصادفی بود. مداخله طراحی بسته آموزشی مبتنی بر رویکرد گروه همسالان بود و بعد از گذشت یک ماه و نیم میزان عملکرد از طریق پس آزمون سنجیده و با پیش آزمون در دو گروه مقایسه گردید. مبنای تقسیمبندی نمرات عملکرد 100 بود؛ نمرات زیر 50 درصد عملکرد ضعیف، بین 50 تا 75 درصد متوسط و بالای 75 درصد عملکرد خوب در نظر گرفته شد.\r\nنتایج: شیوههای آموزشی با رویکرد گروه همسالان باعث ارتقاء سلامت جسمی دختران نوجوان شد، آزمونهای آماری نیز اختلاف معنیداری را در میانگین نمرات آگاهی و عملکرد افراد نشان داد(001/0p\r\n\r\nبه اصل سند مراجعه شود
|