عنوان
|
بررسي آگاهي و نگرش دانشآموزان دبيرستانهاي استان يزد در مورد ايدز |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
سعید مظلومی محمودآباد - معصومه عباسی شوازی |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق سابق) - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان - علمی پژوهشی سال 8 شماره 1 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1385 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش آگاهی دانشآموزان دبیرستان ایدز
|
موضوع
|
ايدز جنسيت و علم / جنسيت و دانش جنسيت و معرفت
|
چکیده
|
زمينه و هدف: اپيدمي AIDS، هم اكنون در سومين دههي حضور خويش است و تبديل به بيماري همهگيري شده است كه جامعه جهاني را تهديد ميكند. طبق گزارش WHO، تا دسامبر سال 2002 ميلادي، 68 ميليون مورد آلوده به ويروس در دنيا وجود داشته است و اين در حالي است كه نوجوانان بعنوان جمعيت در معرض خطر عفونت HIV/AIDS شناخته شدهاند. از آنجا كه راههاي انتقال اين عفونت محدود است، ارتقاء سطح آگاهي مردم و بخصوص نوجوانان در خصوص HIV/AIDS، ميتواند كمك بسياري به كاهش ميزانهاي فزايندهي عفونت ايدز كند.\r\nمواد و روشكار: اين بررسي، مطالعهاي توصيفي ـ مقطعي است كه با هدف تعيين و ارزيابي آگاهي و نگرش دانشآموزان دبيرستانهاي استان يزد در سال 1383 انجام گرفته است. 2146 دانشآموز از چهار شهر استان يزد در مقاطع مختلف تحصيلي، از طريق نمونهگيري خوشهاي انتخاب شدند و توسط پرسشنامه خود ـ ايفا، مورد ارزيابي قرار گرفتند، دادههاي اين بررسي در نرمافزار آماري 11/5 Win، SPSS وارد شد و بوسيله آزمونهاي آماري مناسب مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.\r\nيافتهها: هر چند اكثريت دانشآموزان در مورد راههاي انتقال HIV/AIDS آگاهي صحيح داشتند (93/3% ـ 72% پاسخ صحيح به سوالات راههاي انتقال)، ليكن هنوز تصورات غلط در مورد اين بيماري و راههاي انتقال آن به طور قابل توجهي در ميان آنان وجود داشت. در مجموع آگاهي اكثر دانشآموزان (35/2%) در حد خوبي بود. اغلب دانشآموزان (36/3%) در زمينه ايدز و بيماري مبتلا به ايدز، نگرش مثبت داشتند، در حاليكه باتوجه به نسبت 32/4%، نگرش منفي نيز در بين آنان رايج بود. آگاهي و نگرش دانشآموزان مورد بررسي در زير گروههاي مقطع تحصيلي و پايه تحصيلي تفاوت معنيداري را نشان داد (0/001>P)، ضمن اين كه نگرش دانشآموزان دختر بطور معنيداري مطلوبتر از پسران بود (0/001>P). راديو ـ تلويزيون منبع اصلي كسب اطلاعات دانشآموزان در خصوص HIV/AIDS بود (63/9%) و 21/2% از آنان نيز از اينترنت بعنوان يكي از منابع كسب اطلاعات خود نام برده بودند. هم چنين اكثر دانشآموزان (56/1%) دوستان را بعنوان فرد مورد بحث و گفتگوي خود در زمينه ايدز معرفي كرده بودند.\r\nنتيجهگيري: باتوجه به يافتههاي اين تحقيق، پيشنهاد ميشود مدارس بعنوان يكي از كانونهاي اصلي تمركز در استراتژيهاي كاهش ايدز مدنظر قرار گرفته و آموزش دانش آموزان در خصوص تمامي جنبههاي HIV/AIDS، بعنوان جزء تكميلي آموزش در همه مدارس كشور مورد توجه جدي سياستگزاران آموزشي و دولتي قرار گيرد. (مجله طبيب شرق، سال هشتم، شماره 1، بهار 1385، ص 53 تا 63)
|