| عنوان | تبیین انتقادی جریان فمینیسم اسلامی (با تأکید بر فمینیسم در مالزی) بر اساس انسانشناسی قرآنی |
| تعداد صفحات | 32 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | مطالعات اندیشه معاصر مسلمین سال 10 پیاپی 19 |
| تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1403 |
| محدوده صفحات | 140-109 |
| کلید واژه | فمینیسم برابری جنسیتی فمینیسم اسلامی انسانشناسی مالزی فمینیسم سکولار رویکرد انتقادی انسانشناسی قرآن |
| چکیده |
جریان فمینیسم با ادعای اجرای عدالت در مورد زن و با شعار برابری زن و مرد، فعالیت خود را آغاز کرد. این جریان که در فضای سکولار غرب، به وجود آمده بود، با تأثر از همان جریان های حاکم بر غرب، در دوره های مختلف، دستخوش تغییراتی شد که می توان آن را به فمینیسم لیبرال، فمینیسم مارکسیستی ، فمینیسم سوسیالیستی و فمینیسم رادیکال تقسیم کرد. تاثیرپذیری دنیای اسلام از افکار غرب باعث ورود این جریان به فضای فکری و فرهنگی جوامع اسلامی شد. این جریان در ابتدا به دلیل رویکردهای سکولار آن، مورد استقبال چندانی در دنیای اسلام قرار نگرفت؛ به همین جهت، طرفداران مسلمان فمینیسم با طرح عنوان "فمینیسم اسلامی" به نشر آن در جهان اسلام پرداختند. مالزی که دارای فرهنگی متنوع و رنگارنگ بود، مانند بسیاری از کشورهای اسلامی تدریجاً یکی از بسترهای رشد فمینیسم شد که جریان " انجمن خواهران مسلمان" یکی از آنهاست. این نوشتار با روش تبیینی-تفسیری و به شیوۀ کتابخانهای، به دنبال تبیین انتقادی جریان فمینیسم با تاکید بر فمینیسم در مالزی مبتنی بر انسانشناسی قرآنی است. این نوشتار در پی آن است که به تفصیل نشان دهد که فمینیسم اسلامی با تاریخمند کردن انسان، فهم او و متون دینی، نظریات خود را بر اسلام تحمیل می کند و در واقع، به تحریف گزاره های دینی در مسائل مربوط به زنان می پردازد. |
| کد مقاله | 52043 |
| تعداد بازدید | 22 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...