عنوان | بدنمندی و برساخت مردانگی: روایت مردان از تجربه جراحیهای زیبایی |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات جامعهشناختی - دانشگاه تهران شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 227-199 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مردانگی سنندج بدن جراحی زیبایی آقایان عمل زیبایی بدنمندی روایت مردانه برساخت مردانگی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تبیین بدنمندی و برساخت مردانگی، به تحلیل روایت های مردان از تجربه کردن جراحی های زیبایی می پردازد. بر همین اساس، با استفاده از آرا و نظرات شیلینگ به عنوان متفکر برجسته حوزه بدنمندی، درصدد ارایه چارچوبی مفهومی حول بدنمندی و برساخت مردانگی به منظور پاسخ به سوالات تحقیق برآمدیم. شیلینگ قایل به اهمیت بدن و بدنمندی به عنوان واسطه چندبُعدی ساخت جامعه است و جراحی زیبایی در عصر زندگی مدرن را ابزاری برای انطباق با محیط پیرامون و تجسم یافتگی سوژه می بیند. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل روایت، دادههای خود را از طریق صاحبهی باز با تعداد 20 نفر از مردان ساکن شهر سنندج که یکی از انواع جراحی زیبایی را تجربه کرده بودند و همچنین 4 نفر پزشک متخصص در زمینه جراحی زیبایی به عنوان مرجع تایید دادهها گردآوری نموده است. شیوه نمونه گیری در این پژوهش، گلوله برفی بوده و برای تحلیل محتوای مصاحبه ها از تکنیک تحلیل تماتیک استفاده شده است. در مجموع، داده های تولیدشده در قالب 97 مفهوم عمده، 24 مقوله محوری و 8 مفهوم اصلی کدگذاری و تحلیل شده اند. مفاهیم اصلی به دست آمده شامل: ساخت بازاندیشانهی خود، بازنمایی بدن، مدیریت تاثیرگذاری، معاشرتپذیری، خلق تکنولوژیکِ بدن، روئیتپذیری، مردانگیِ هژمونیک و مُدگرایی است. نتایج نشان می دهد که بدنمندیِ مردانه و برساخت مردانگی در شهر سنندج، متاثر از مولفه هایی چون زوال سنت گرایی و نظارت های سنتی بر مردان، رشد فناوری های ارتباطی نظیر شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، دسترسی آسان به تکنولوژی های تغییرشکل بدن، تغییر نگاه جامعه نسبت به مردان ایده آل، ارایه تعاریف جدید از مردانگی و زوال مرزبندی های مردانگی است. |
کد مقاله | 42780 |
تعداد بازدید | 178 |
|