• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی رفتارهای رانندگی بر اساس تحریک جویی و دشواری تنظیم هیجان با میانجی گری ذهن آگاهی در زنان شهر تهران
تعداد صفحات 32
نویسنده زهرا امیدی شریفی - پانته آ جهانگیر - لیلا ذوقی
مشخصات نشریه  مطالعات پژوهشی راهور - دفتر تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا سال 10 پیاپی 36
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 230-199
زبان فارسی
کلید واژه تنظیم هیجانی  تهران  ذهن آگاهی  رانندگی  تصادف رانندگی  زنان شهر تهران  مشکلات تنظیم هیجانی  منطقه 20 تهران  رانندگان زن  رفتارهای رانندگی  تحریک جویی  هوشیاری حضور  
چکیده زمینه و هدف: بر اساس آمارهای داده شده، تصادفات در بین زنان بیشتر است. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل معادلات ساختاری برای پیش­ بینی رفتارهای رانندگی بر اساس تحریک­ جویی و دشواری تنظیم هیجان با میانجی‌گری ذهن ­آگاهی در رانندگان زن تهران بود.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، رانندگان زن شهر تهران در سال 99-98 بود که 340 نفر از آنها به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند، بدین صورت که در مرحله اول منطقه 20 شهر تهران به روش تصادفی و افراد گروه نمونه به روش در دسترس به دست آمدند. برای جمع ­آوری داده ­ها از مقیاس تحریک ­جویی زاکرمن (1978)، پرسش­نامه رفتار رانندگی منچستر (1990)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گرتز و روئمر (2004) و پرسش­نامه پنج وجهی ذهن ­آگاهی (2006) استفاده شد.
یافته ها: تحلیل داده ­ها به روش معادلات ساختاری نشان داد مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود. علاوه بر این، دشواری تنظیم هیجان به صورت مثبت و ذهن ­آگاهی به صورت منفی رفتارهای رانندگی را در زنان پیش ­بینی کرد. همچنین ذهن­ آگاهی به صورت مثبت و معنادار رابطه بین تحریک­ جویی و دشواری تنظیم هیجان با رفتارهای رانندگی را در زنان میانجی­ گری کرد.
نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان‌دهنده تأثیر زیاد هیجان و حضور هوشیار در لحظه در رفتارهای رانندگی و پیشگیری از تصادفات و حوادث رانندگی است. بر این اساس پیشنهاد می­ گردد قبل از اعطای گواهی­نامه و تمدید آن، جلسات آموزشی تنظیم هیجان و ذهن ­آگاهی برای رانندگان برگزار گردد.

کد مقاله 42172
تعداد بازدید 140

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397