عنوان | نقش هوش معنوی و عزت نفس در پیش بینی خودکارآمدی دانشآموزان دختر و پسر متوسطه دوم |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 8 شماره 11 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | بهمن - 1398 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 132-127 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی خودکارآمدی هوش معنوی عزت نفس دانشآموزان دبیرستانی خودکارآمدی تحصیلی خودکارآمدی دختران دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر زهک (شهرستان) |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی و عزت نفس با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم شهر زهک بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش 700 نفر در سال تحصیلی 96- 97 و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 250 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه هوش معنوی (کینگ، 2008)، عزت نفس (کوپر اسمیت، 1967) و خودکارآمدی تحصیلی (جینگ و مورگان، 1999) را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده با روش های آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون به روش گام به گام و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که که نمرات میانگین هوش معنوی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پسر بیشتر از دختران است. میان هوش معنوی با خودکارآمدی تحصیلی (28/0 = r) و عزت نفس با خودکارآمدی تحصیلی (19/0 = r ) ارتباط معناداری مشاهده شد (01/0 ≤ p). همچنین نتایج نشان داد که تفکر انتقادی و تولید معنای شخصی 11 درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را تبیین کردند. |
کد مقاله | 38287 |
تعداد بازدید | 173 |
|