• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آگاهی و نگرش افراد آلوده به ویروس HIV در مورد بیماری ایدز در شهرستان جهرم 1396
تعداد صفحات 7
نویسنده حشمت اله شاکری - مجتبی حمایت خواه جهرمی - وحید رحمانیان
مشخصات نشریه فصلنامه بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري - دكتر علي اكبر ولايتي سال 24 پیاپی 85
تاریخ انتشار تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 47-41
زبان فارسی
کلید واژه نگرش  مراکز مشاوره  آگاهی  سطح آگاهی  جهرم (شهرستان)  ایدز  بیماران مبتلا به ایدز  بیماری‌های رفتاری  مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری  
چکیده سنجش آگاهی، نگرش بیماران اچ آی وی/ ایدز می تواند موفقیت یا عدم موفقیت مراکز مبارزه با ایدز از جمله کیفیت آموزش و ارتقای سطح آگاهی بهداشتی در این خصوص را منعکس کند. این مطالعه با هدف تعیین سطح آگاهی و نگرش بیماران اچ آی وی/ ایدز در شهرستان جهرم انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی مقطعی روی ۵۵ نفر بیماران اچ آی وی/ ایدز طی سال ۱۳۹۶ انجام شد. آزمودنی ها از بیماران دارای پرونده فعال در مرکز مشاوره بصورت سرشماری انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه با پرسشنامه استاندارد بود.
یافته ها
در مجموع ۵ / ۶۵ درصد بیماران از طریق پزشک با مرکز مشاوره بیماری های رفتاری آشنا شده و ۷ / ۵۲ درصد گزارش کردند که اولین بار می ترسیدند به این مرکز مراجعه کنند. ۵ / ۶۵ درصد گزارش کردند دسترسی به این مرکز برای آن ها سخت است. بطور کلی ۷ / ۵۲ درصد آگاهی خوب، ۷ / ۱۲ درصد آگاهی متوسط و ۶ / ۳۴ درصد آگاهی ضعیف داشتند. همچنین ۷ / ۵۲ درصد نگرش متوسط، ۵ / ۴۵ درصد نگرش ضعیف و ۸ / ۱ درصد نگرش خوبی در مورد بیماری ایدز داشتند. بین سطح آگاهی با نگرش بیماران رابطه معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
سطح آگاهی بیماران مورد مطالعه در مورد بیماری ایدز نسبتا مناسب بود اما این سطح آگاهی بطور کاملا محسوسی در مورد راه های عدم انتقال بیماری پایین بود. از طرفی بیماران مورد مطالعه نگرش منفی نسبت به بیماری ایدز داشتند این مسئله حاکی از تبعیض نسبت به بیماران مبتلا به ایدز و می تواند ناشی از آگاهی نامناسب جامعه از بیماری ایدز باشد.

کد مقاله 36636
تعداد بازدید 184

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397