عنوان
|
رابطه بین ابعاد ارتباطی خانواده و انعطافپذیری شناختی نوجوانان |
تعداد صفحات
|
0 |
نویسنده
|
ناهید مرآتیان - مهدی رحیمی - حسن زارعی محمودآبادی |
تاریخ انتشار
|
1398/12/4 |
عنوان همایش
|
کنگره بینالمللی علوم تربیتی و روانشناسی و سبک زندگی سالم (1395: تهران) |
برگزارکننده همایش
|
مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه |
زبان
|
فارسی |
منبع
|
سیویلیکا |
آدرس منبع
|
http://www.civilica.com/Paper-ICPCONF01-ICPCONF01_052.html |
کلید واژه
|
نوجوانان جهتگیری ارتباطی گفت و شنود شیراز انعطافپذیری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان دوم دبیرستان نوجوانان دبیرستانی جهتگیری ارتباطی همنوایی دانشآموزان نوجوان انعطافپذیری شناختی
|
چکیده
|
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه ابعاد ارتباطی خانواده (بعد گفت و شنود و بعد همنوایی) و انعطاف پذیری شناختی نوجوانان و تعیین سهم هر کدام از آن ها در پیش بینی انعطاف پذیری شناختی نوجوانان بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 95-1394 بودند که 390 نفر 201 دختر و 189 پسر از این افراد به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ابعاد ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی RFCP و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال CFI استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه همزمان استفاده شد. یافته ها نشان داد که بعد گفت و شنود با انعطاف پذیری شناختی رابطه مثبت و معنادار و بعد همنوایی با انعطاف پذیری شناختی رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، بعد گفت و شنود به صورت مثبت و بعد همنوایی به صورت منفی انعطاف پذیری شناختی را پیش بینی می کنند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ارتقاء گفت و شنود خانواده می تواند انعطاف پذیری شناختی فرزندان را افزایش دهد.
|