عنوان
|
تأثیر پیشینه زبانی و جنسیت بر میزان انگیزش در فارسیآموزان غیرایرانی در طول یادگیری زبان فارسی |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
زهرا عباسی - هادی یعقوبی نژاد |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان - دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین سال 7 شماره 2 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
88-65 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت انگیزش زبان خودانگیزی خودبایدی خودپنداره یادگیری زبان تجارب یادگیری یادگیری زبان دوم خود آرمانی فارسیآموزان غیرایرانی یادگیری زبان فارسی
|
چکیده
|
نظام خودهای انگیزشی زبان دوم جدیدترین مدل انگیزشی ارائه شده در حوزه زبان دوم است. یکی از مفاهیم بنیادین در این نظام به ظرفیت انگیزشی موجود در خودپنداره های شخص از خودش در جریان یادگیری یک زبان جدید اشاره میکند. به منظور واکاوی این ظرفیت انگیزشی، پژوهش حاضر به بررسی انگیزش گروهی از فارسی آموزان سطح مقدماتی و میانی در آغاز ترم تحصیلی (پیش از انجام تکالیف انگیزشی) و پایان ترم (پس از انجام تکالیف انگیزشی)، بر اساس پیشینه زبانی و جنسیت آنان می پردازد. بدین منظور 96 نفر از فارسی آموزان چینی و عرب زبان در ابتدا و انتهای ترم به پرسشنامه نظام خودهای انگیزشی زبان دوم پاسخ دادند. نتایج تحقیق نشان داد در هر مرحله از جمع آوری داده ها مؤلفه های موجود در این نظام (خودهای آرمانی، بایدی و تجربیات یادگیری) بازنمودهای متفاوتی داشتند. به علاوه، نتایج آزمون تی به ترتیب حاکی از وجود و عدم وجود تفاوتهای معنادار بین نمرات فارسی آموزان در برخی از این مؤلفه ها در سطوح مقدماتی و میانی بود. بخش دیگری از یافته های پژوهش حاضر بر وجود تفاوتهای معنادار در خود بایدی فراگیران مرد و زن در هر دو مرحله پیش و پس آزمون صحه گذاشت. در پایان نتایج، تلویحات و پیشنهاداتی برای تحقیقات بیشتر ارائه گردید.
|