عنوان | تدوین مدل بومی آموزش راهبردهای مقابلهای زناشویی و بررسی اثربخشی آن بر کیفیت روابط زناشویی، راهبردهای مقابلهای زناشویی و استرس در زنان دارای سرطان سینه و همسران آنها در مقایسه با آموزش ارتقای روابط زوجین و آموزش زوجین به شیوه شناختی رفتاری |
نام دانشجو / طلبه | امید عیسی نژاد |
استاد راهنما | فاطمه بهرامی خوندابی |
استاد مشاور | عذرا اعتمادی |
دانشگاه | دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی |
رشته تحصيلي | مشاوره گرایش خانواده |
مقطع تحصيلي | دکتری |
سال اخذ مدرک | 131392 |
تعداد صفحات | 258 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط زناشویی روابط زوجین استرس راهبردهای مقابلهای سرطان پستان سازگاری زناشویی سبکهای مقابله با استرس مقابله زوجی غنیسازی ارتباط کیفیت رابطه زناشویی مدل بومی ارتقاء روابط آموزش زوجین رویکرد شناختی رفتاری استرس زنان راهبردهای مقابلهای زناشویی مدل ارتقای روابط مدل شناختی رفتاری زوجی مدل بومی راهبردهای مقابلهای زوجی |
موضوع | بيماريهاي زنان زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط زوجين |
چکیده | هدف این پژوهش، تدوین مدل بومی آموزش راهبردهای مقابلهای زناشویی و بررسی اثربخشی آن بر کیفیت روابط زناشویی، راهبردهای مقابلهای زناشویی و استرس در زنان دارای سرطان سینه و همسران آنها در مقایسه با آموزش ارتقای روابط زوجین و آموزش زوجین به شیوه شناختی رفتاری بود. روش پژوهش آمیخته(کیفی- کمی) بود. در بخش اول مصاحبه نیمه ساختاریافته با 9 نفر صورت گرفت و بر اساس آن مدل بومی آموزش ارتقای راهبردهای مقابلهای زناشویی تدوین شد. بخش دوم به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهها و به روش زمینه یابی و همبستگی انجام شد. بدین منظور نمونهای 300 نفری از میان افراد متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراها به شیوه تصادفی انتخاب شد. روش بخش آخر پژوهش شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. در این بخش 64 زوج در سه گروه آزمایش(16 نفر) و یک گروه گواه(16 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. متغیرهای مستقل در سه برنامه گروهی شامل مدل بومی آموزش راهبردهای مقابلهای، مدل ارتقای روابط و مدل مقابله زوجی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بود که هر کدام در یک گروه و در 6 جلسه اجرا شد و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه سازگاری زناشویی(RDAS)، پرسشنامه استرس(PSS) و پرسشنامه راهبردهای مقابلهای زناشویی(MCI) بود. روایی پرسشنامهها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و مدلیابی معادلات ساختاری بررسی و تایید شد. یافتههای بخش کیفی پژوهش و مصاحبههای صورت گرفته نشان داد که بیماران سرطان سینه و همسران آنها در 6 مقوله شامل فشارهای مربوط به نحوه برخورد و رفتار با همسر، فشارهای مربوط به نحوه برخورد همسر با بیماری، درگیری ذهنی در مورد نحوه برخورد و واکنش همسر، فشارهای مربوط فرزندان، فشارهای مربوط به آینده روابط زناشویی و حفظ آن و فشارهای مربوط به نحوه برخورد اطرافیان و نحوه ارتباط با آنها مقابله مینمایند. بر اساس این 6 مقوله، با مفهومسازی زوجی سرطان سینه در چارچوب نظریه سیستمی، مدل بومی آموزش راهبردهای مقابلهای زوجی برای زوجین تدوین شد و اثربخشی آن با مدل شناختی رفتاری و مدل ارتقای روابط مقایسه گردید. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که که هر سه مدل بر بهبود راهبردهای مقابلهای زوجی(0/01 > p) ، استرس(0/01 > p) و کیفیت روابط زناشویی(0/01 > p) تاثیر دارند. تاثیر مدل بومی راهبردهای مقابلهای زناشویی بیش از دو مدل دیگر بود. در کیفیت روابط زناشویی و ابعاد آن تاثیر مدل شناختیرفتاری بیش از سایر مدلها بود. نتایج پیگیری پس از یک ماه نشان داد که بین گروههای آزمایش با گروه گواه در هر سه متغیر تفاوت وجود دارد (0/01 > p ) و اثر بخشی مداخلات بعد از یک ماه باقی مانده بود. |
شماره ثبت | 366 ( قم ) 370 ( تهران ) |
شناسه پایان نامه |
1358 |
تعداد بازدید |
2561 |
|