ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل جامعه‌شناختی صنعت ازدواج در شهر مشهد
نام دانشجو / طلبه حمید مسعودی
استاد راهنما محسن نوغانی دخت بهمنی    
دانشگاه دانشگاه فردوسي مشهد ، دانشكده ادبيات و علوم انساني "دكتر علي شريعتي"
رشته تحصيلي علوم اجتماعی
مقطع تحصيلي دکتری
سال اخذ مدرک 1397
تعداد صفحات 213
زبان فارسی
کلید واژه مصرف  صنعت ازدواج  بازار ازدواج  مناسک ازدواج  اقتصاد ازدواج  مناسک فرهنگی  اقتصاد خانواده و ازدواج  صنعت عروسی  
موضوع ازدواج    
چکیده پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعه‌شناختی صنعت ازدواج در شهر مشهد به اجرا در آمده است. استراتژی پژوهش مردم‌نگاری و تکنیک‌های مورد استفاده نیز مشاهده، مصاحبه، پیمایش و نتنوگرافی است. تحلیل هدف خود را شرکت‌ها و سازمان‌های فعال (75 شرکت) در حوزه برگزاری مراسم ازدواج و مصرف‌کنندگان یعنی زوج‌های جوان (250 زوج) قرار داده است. در رابطه با هر کدام از زمینه‌های تحقیق تکنیک و پرسش خاصی مطرح بوده است. یافته‌ها در دو بخش ارائه گردید. در بخش صنعت ازدواج، واحدهای اصلی شامل محضر و مراسم عقد، تالار، باغ‌تالار و سالن، لباس عروس و داماد، آرایشگاه عروس و داماد، جواهر و زیورآلات، ماشین عروس، خدمات چاپ و تبلیغات، تزئین گل و گل‌فروشی، کیک و شیرینی و سفره عقد، فیلم‌برداری و عکاسی، نوا و موسیقی، تشریفات مجالس، کادو و هدایای مناسبتی است. پراکندگی جغرافیایی این صنعت در شهر مشهد به‌گونه‌ای است که در مرکز به سمت غرب بیشترین فعالیت مشاهده می‌شود. هر کدام از واحدهای صنفی فعالیت‌هایی از جمله خدمات اولیه،‌ پشتیبانی، تشریفات،‌ تبلیغات و خدمات خاص ارائه می‌کنند و محل هزینه‌کرد آن‌ها نیز بخش تبلیغات، مالیات و عوارض، خرید تجهیزات و نیروی انسانی است. در تحلیل استراتژیک، این صنعت نقاط قوت و فرصت دارد و استراتژی آن می‌تواند تهاجمی باشد. زنجیره ارزش در این صنعت به دو صورت تولید کالا و تولید خدمات با نیاز به هنر و خلاقیت، سرمایه و شبکه اقتصادی شکل می‌گیرد. در یافته‌های مرتبط با مصرف‌کنندگان یعنی زوج‌های جوان، مشخص شد، هزینه‌های صنعت در سه نوع درجه اول تالار، طلا و کادوها درجه دوم آتلیه،‌ لباس و آرایشگاه و باقی موارد درجه سوم قرار دارد. مهم‌ترین چالش‌های این صنعت به صورت فردی، خانوادگی، بین‌خانوادگی، آئینی، اقتصادی و اجرایی است. صنعت ازدواج دارای ویژگی‌های عمده‌ی رقابتی و تمایزبخش، تظاهری و نمایشی، معرف و هویت‌بخش، عاطفی و لذت‌بخش، ارتقا‌دهنده سرمایه اجتماعی، پایداری خانوادگی، تحت تأثیر فشار ساختاری، گریز از محدودیت‌ها، با اولویت خصلت‌های زنانه، مبتنی بر سلیقه‌ها و ذائقه‌ها، با فرهنگ اقتصادی‌شده، جمعی و گروهی، رویدادمحور، برون‌سپاری‌شده و تشریفاتی است.

شناسه پایان نامه 1748
تعداد بازدید 27

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397